NeverMindzz

Mindfulness & coaching bij hoogsensitiviteit

Sabiene Seip | Assen

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Steeds vaker geef ik de achtweekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT aan hoogsensitieve personen (HSP). Ze nemen vaak contact met me op vanwege stressklachten, overspanning, burn-out, angsten, piekeren en slaapproblemen, maar ook met chronische pijnklachten zoals fibromyalgie.

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Stress speelt een belangrijke rol in ons alledaagse westerse leven, omdat ons leven vol moeilijke dingen zit. Of het nu grote of kleine stressvolle gebeurtenissen zijn, ons lichaam en onze geest reageren op dezelfde manier. Hierdoor ervaren we soms de hele dag door stress en dat heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van ons leven. Vreemd genoeg zijn we ons er vaak weinig van bewust. We ervaren stress en de effecten ervan als normaal en als we er last van hebben, ervaren we dit als persoonlijk falen, alsof we iets niet goed doen.

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Het leven bestaat uit fijne en vervelende dingen. We willen die fijne ervaringen graag opzoeken en vasthouden en de vervelende ervaringen graag vermijden of uit de weg ruimen. Hoe groter het verschil tussen de gewenste en de daadwerkelijke situatie, hoe meer stress we ervaren. Vaak proberen we dingen te veranderen die (op dit moment) niet te veranderen zijn. Dat kost ons veel tijd en energie. Het haalt ons weg uit het hier-en-nu, omdat we met onze aandacht zijn bij dat wat we graag anders zouden willen.

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Als jong meisje zoek ik al graag de stilte op. Ik kan urenlang mijn eigen ding doen op mijn kamer en als ik beneden ben, dan zit ik het liefst op de vloer met mijn rug tegen de centrale verwarming achterin de woonkamer. Weggedoken achter de massief eiken eettafel met stoelen. Pas de laatste jaren realiseer ik me dat ik toen al de behoefte had me soms terug te trekken. Niet te hoeven praten, maar alleen zijn met mijn eigen gedachten en gevoel. Een echte introvert. Nee, niet perse verlegen zoals mensen dan soms denken. Maar jezelf weer op kunnen laden door alleen te zijn.


Mindfulness voor kinderen en jongeren

Misschien weet je al langer dat je hoogsensitief bent, heb je dit nog maar net ontdekt of twijfel je nog. De eigenschap hoogsensitiviteit wordt vaak niet goed begrepen. Je kunt je daardoor als hoogsensitief persoon (HSP) behoorlijk eenzaam en miskend voelen. Zonde! Want hoogsensitiviteit is een eigenschap met prachtige kwaliteiten. Je bent van grote meerwaarde voor onze maatschappij!

Mindfulness voor kinderen en jongeren

De term 'hoogsensitiviteit', ook wel afgekort als HSP of 'hooggevoeligheid' genoemd, staat steeds meer in de belangstelling. Ten onrechte wordt wel eens gedacht dat het een modewoord is of het wordt maar vaag en zweverig gevonden. Dat het dat niet is bijkt wel uit de tientallen wetenschappelijke onderzoeken die de laatste decennia naar hoogsensitiviteit zijn gedaan. Hier vind je een aantal onderzoeken uitgelicht (bron: Esther Bergsma, 2019).

Mindfulness voor kinderen en jongeren

De werking van ons brein is heel complex. Ieder jaar verschijnen nieuwe inzichten, want nog steeds is niet helemaal duidelijk hoe ons hoogsensitieve brein werkt. Wel hebben we inmiddels een redelijk beeld van de werking van de hersenen van hoogsensitieve mensen. Duidelijk is dat het hoogsensitieve brein anders werkt dan het brein van niet-hoogsensitieve mensen. In eenzelfde situatie merkt een hoogsensitief persoon andere dingen op en trekt er vaak andere conclusies uit. De werking van de hersenen van HSP verschilt op alle drie stadia van informatieverwerking: opmerken, verwerken én reageren.

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Regelmatig spreek ik mensen die bijna een hekel hebben aan hun hoogsensitiviteit. Ze ervaren dan vaak alleen maar de valkuilen van deze karaktereigenschap: veel piekeren, spanningsklachten en slecht slapen bijvoorbeeld. Ze zijn 'vergeten' welke positieve kenmerken aan hun hoogsensitiviteit zitten en juist die kwaliteiten benadruk ik graag in mijn workshops en mindfulnestrainingen. Hoogsensitieve mensen worden namelijk juist door hun familie, vrienden en collega's vaak enorm gewaardeerd. Hoogste tijd dus om eens wat verder in te gaan op de talenten van HSP.


Mindfulness voor kinderen en jongeren

Mindfulness is het Engelse woord voor ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandacht’. Een mindfulnesstraining kun je dus ook een aandachttraining noemen. In een periode van 8 weken leer je om met meer aandacht te leven. Want leven doen we in onze huidige maatschappij namelijk vaak op de automatische piloot en dat levert ons onnodig veel stress op. Met alle gevolgen van dien.