Telefoon:06-30 34 14 10
De eerste signalen van stress

Overspanning en burn-out zijn geen vaag psychisch probleem, maar vooral een lichamelijk probleem omdat de werking van je stresssysteem is veranderd.

Hoe je stressmechanisme werkt

Bij elke activiteit die je onderneemt – van ’s ochtends uit je bed stappen tot een dag op je werk – maakt je stressmechanisme extra stresshormonen vrij die ervoor zorgen dat je lichamelijk en mentaal kunt presteren. Met die extra energie kan je hart sneller kloppen, kunnen je spieren werk verrichten en kunnen je hersens ook harder werken.

Als je in rust bent, is je stressmechanisme dat ook. Dan worden er op celniveau herstel- en vernieuwingswerkzaamheden uitgevoerd. Bijvoorbeeld tijdens een pauze op je werk, maar het meeste herstel je als je ‘s nachts in een diepe slaap bent.

Maar als je steeds actief bent en weinig uitrust, is je stresssyteem actiever dan goed voor je is. Ook al ervaar je dat misschien heel anders omdat je heel gedreven bent. Het stresssysteem zorgt er dus met behulp van extra stresshormonen voor dat je kunt presteren. Je lichaam heeft echter ook voldoende rust nodig om te kunnen herstellen. Zo blijf je in balans.

Stressklachten

Als je steeds teveel werkt en te weinig herstelt, raakt je batterij steeds verder in het rood. Dan pleeg je roofbouw op je lichaam. Je raakt vermoeid, overprikkeld en krijgt last van stressklachten, zoals hartkloppingen, hoofdpijn, slaapproblemen, benauwdheid en spierpijn. Als je een paar weken zorgt voor veel rust, dan verdwijnen deze klachten weer.

Je kunt slecht tot rust komen en raakt steeds vermoeider

Overspannen

Gaat het roofbouwen door, dan past je stressmechanisme zich aan. Het wordt actiever, soms ook als het helemaal niet nodig is. Bijvoorbeeld als je probeert te slapen. Je kunt daardoor slecht tot rust komen en raakt steeds vermoeider. Deze overactiviteit heeft invloed op de werking van je brein, waardoor je somber en emotioneler wordt, minder goed kunt nadenken of relativeren en je geheugen laat je steeds vaker in de steek.

Als deze klachten niet meer vanzelf verdwijnen doordat je rust neemt, ben je overspannen. Vaak stoppen mensen in dit stadium met werken en gaan ze naar de huisarts.

Burn-out

Als je zelfs nu nog doorgaat, put je je lichaam volkomen uit. Tot het echt niet meer gaat. Dit moment komt vaak heel plotseling en noemen we burn-out. Je stresssysteem is neurohormonaal ontregeld. Je bent lichamelijk en mentaal tot niks meer in staat.

Dit komt in 2 vormen voor. De eerste is de hypervariant waarbij het stressmechanisme overactief is. Daardoor ben je steeds erg gespannen en kun je maar moeilijk tot rust komen. De tweede vorm van burn-out is de zwaarste vorm. Dat is de hypovariant. Dan is het stressmechanisme onderactief, waardoor je wel 16 uur per dag kunt slapen zonder uit te rusten.

Bij beide vormen ben je doodmoe, kun je je vrijwel niet concentreren en heb je een geheugen als een zeef. Daarnaast ben je erg emotioneel, je hebt depressie- en angstklachten en daarbij ook nog eens een hele lijst lichamelijke klachten (spierspanning, hoofdpijn, lage weerstand, duizeligheid, rugpijn, schouderpijn, maagpijn, geïrriteerde darmen, hoge bloeddruk, laag libido etc.).

Bij een burn-out ben je lichamelijk en mentaal tot niets meer in staat

Herstellen van overspanning en burn-out duurt heel lang

Bij overspanning zo’n 6 tot 9 maanden. Bij burn-out ben je er nog ernstiger aan toe. Het duurt minstens 1 tot 2 jaar voordat je van je klachten af bent.

Als je overspannen of burn-out bent, heb je professionele hulp nodig bij je herstel

Ik snap als Stress- en burn-outcoach voor HSP wat er fysiek met je aan de hand is en stem mijn begeleiding daar op af. Met aandacht voor je lijf, psyche en gedrag. Dat gaat in fases met de juiste accenten op de juiste momenten. Zodat je de juiste dingen doet, waardoor je zo snel mogelijk weer herstelt.

Herken jij jezelf in bovenstaande?

Trek dan alsjeblieft direct aan mijn bel en vraag één van de 3 gratis coachingsessies aan die ik iedere maand weggeef. Dat mag natuurlijk ook als je klachten nog niet zo heftig zijn en je aan alles voelt dat je hulp nodig hebt om jouw stressklachten te verminderen.

  • online
  • officiële test

Je bent al langere tijd oververmoeid, voelt je gespannen en prikkelbaar. Misschien voel jij je ook angstig en somber, en vergeet je soms dingen of maak je opeens fouten. Via deze test weet je precies hoe serieus jouw stress- en vermoeidheidsklachten zijn. De uitkomsten zijn betrouwbaar.

  • Assen / online
  • in jouw tempo

Je hebt een vol leven. Eigenlijk kun je niet meer en toch blijf je maar doorgaan. Je hoofd is vol, je lichaam voelt gespannen en je bent al tijden oververmoeid. Je hebt geen energie meer voor de leuke dingen van het leven, je hebt vaak een kort lontje of barst om het minste of geringste in tranen uit. Je put jezelf steeds verder uit en herkent jezelf soms niet meer. Mijn jaarprogramma brengt je rust in je hoofd en lijf en geeft je weer energie om te doen wat je het liefste doet.

  • online
  • officiële test

Twijfel je nog of je hoogsensitief (HSP) bent of een hoogsensitieve High Sensation Seeker (HSP/HSS)? Doe de gratis test en ontdek welke eigenschappen je van jezelf herkent in beide typen.

  • online
  • do 16 juni 19.30 uur

Misschien weet je al langer dat je hoogsensitief bent, heb je dit nog maar net ontdekt of twijfel je nog? De eigenschap hoogsensitiviteit wordt vaak niet goed begrepen. In deze gratis workshop leer je de belangrijkste, op de wetenschap gebaseerde feiten, over hoogsensitiviteit. Aan bod komen o.a. het hoogsensitieve brein, talenten en valkuilen, typen HSP (zoals de High Sensation Seeker), werk(stress) en adviezen en oefeningen om je volle hoofd tot rust te brengen en je grenzen te (h)erkennen.