Telefoon:06-30 34 14 10
HSP en hyperventilatie

Ademen gaat normaal gesproken vanzelf. Gelukkig maar. Door het drukke leven dat we leiden ademen veel mensen te hoog en te oppervlakkig. Je gebruikt dan maar een deel van je longen, waardoor de verhouding zuurstof en koolstofdioxide in je lichaam niet optimaal is. Met slaapproblemen, vermoeidheid en vele andere kwalen tot gevolg. Je bent vatbaarder voor ziektes en voelt je minder energiek en vitaal.

Hyperventilatie
De adem is zo belangrijk omdat ze een hele reeks lichamelijke reacties in werking zet. Iedere inademing brengt zuurstof in ons lichaam, die vervolgens langs de longmembranen zijn weg richting de bloedbaan zoekt. Tegelijkertijd wordt kooldioxide, een afvalproduct van onze stofwisseling, in omgekeerde richting vervoerd. Die kooldioxide stoten we uit met het uitademen. Belangrijk is dat de hoeveelheid zuurstof en kooldioxide in evenwicht is. Ademen we te snel, dan komt er namelijk een overschot aan zuurstof in het bloed terecht. Doordat het gehalte aan kooldioxide dan in verhouding te laag is, raakt onze pH-waarde verstoord en ons lichaam ‘verzuurd’. Deze hyperventilatie kan spiertrekkingen, duizeligheid, geïrriteerdheid, verwarring en angsten veroorzaken.

HSP zijn gevoeliger voor stress en vaak perfectionistisch. Ze maken daarmee meer kans op (chronische) hyperventilatie

Diep en rustig ademen
Een diepe en rustige adem zorgt voor een betere balans van zuurstof en kooldioxide, waardoor de pH-waarde hoger wordt. Dit kalmeert ons zenuwstelsel en onze hartslag wordt uiteindelijk trager. Bovendien zorgt ademen via de neus voor een voorverwarmde luchtstroom die beter is voor ons longweefsel en onze neusharen vangen zo ook nog eens allerlei bacteriën en virussen op.

HSP, stress en hyperventilatie
HSP zijn gevoeliger voor stressklachten. Er komen veel en subtiele prikkels binnen bij hoogsensitieve mensen, die ze vervolgens intens verwerken en tot intense emoties en stressreacties kunnen leiden. Bovendien zijn hoogsensitieve mensen vaak perfectionistisch. Voortdurend het beste uit jezelf willen halen en streven naar een bepaald resultaat werkt stress nog eens extra in de hand. Dat leidt al makkelijk tot te hoog, te snel en te veel in- en uitademen. Je lichaam brengt zich daarmee in opperste staat van paraatheid om te kunnen vechten of vluchten vanwege het stress-signaal dat het oppikt. In onze huidige samenleving is dat geen effectieve reactie, want vaak is vluchten of vechten helemaal niet nodig. Je lichaam overreageert dus in feite.

Beter ademen® helpt
Beter ademen® helpt niet alleen bij hyperventilatie, maar heeft ook effect op je geestelijk welzijn. Met Beter ademen® verleng en verdiep je je uitademing, waardoor je je rustiger en meer ontspannen voelt en minder stress ervaart. Beter ademen® vermindert ook een vermoeid en futloos gevoel door met bepaalde oefeningen juist meer accent op de inademing te leggen. Maar wel met de juiste techniek. Zo ervaar je meer levensenergie. En een depressieve bui kan weleens minder zwaar voelen wanneer in- en uitademing precies in balans zijn. Ook dat komt aan bod. Bovendien leer je je weer te verbinden met je intuïtie, waardoor je gezondere keuzes maakt.

  • Assen / online
  • 5 sessies

Adem je onrustig en snel? Heb je een benauwd, drukkend gevoel op je borst? Het Adem-naar-jezelf programma bestaat uit 5 stappen die je makkelijk toepast in je dagelijkse leven. Je ervaart meer innerlijke rust, energie, passie en plezier. Je adem gaat omlaag, verruimt en je leert deze in te zetten voor persoonlijke groei. Helpt o.a. bij (chronische) hyperventilatie en migraine.