Telefoon:06-30 34 14 10
Erkende CSR®-methode
Stress- en burn-outprogramma
beschrijving
aanpak
ervaringen
Over Chronische Stress Reversal

De CSR®-methode (Chronische Stress Reversal) is anders dan andere stresscoaching, omdat eerst de lichamelijke klachten die horen bij chronische stress worden aangepakt en daarna pas de psychologische kant. Logisch ook, want als je oververmoeid bent en je geheugen en concentratie laten je in de steek, dan kun je geen nieuwe kennis opnemen en aan jezelf werken. Dan is het belangrijk eerst lichamelijk te herstellen.

De CSR®-methode bestaat al ruim 20 jaar, is wetenschappelijk onderbouwd, systematisch en praktisch. Grote bedrijven in Nederland zetten deze methode al jaren in voor het herstel van hun medewerkers bij stress, overspanning en burn-out.

Eerst fysiek, dan mentaal!

Herstellen van je overspanning of burn-out is maatwerk: het hangt af van je voorgeschiedenis, je huidige situatie, wat je nog wel en niet kunt, en natuurlijk wat bij je past. Ik ken de do’s en don’ts voor effectief herstel en kan je goed helpen bij al deze stappen op weg naar jouw herstel.

Pas als je weer wat energie hebt opgebouwd en je concentratie en geheugen verbeterd zijn, gaan we de oorzaken samen aanpakken en werken aan je eventuele re-integratie. We maken samen een programma op maat en in jouw tempo! Met ondersteuning van de methoden waar ik in gespecialiseerd ben: Mindfulness MBSR/MBCT, ACT (Acceptance and Commitment Therapy), ademcoaching volgens de Methode Beter ademen® en/of Reiki. Precies wat bij jou past en op welk moment je het nodig hebt. Meer hierover lees je bij 'aanpak'.

Extra HSP-analyse bij hoogsensitiviteit

Ben je hoogsensitief (HSP) of heb je dat vermoeden? Hoogsensitieve mensen bied ik een extra HSP/HSS-test aan en een bijbehorende HSP-analyse. In dit persoonlijke gesprek vertel ik aan de hand van de door jou ingevulde HSP/HSS-test meer over deze mooie eigenschap. Ik ga o.a. in op de werking van het hoogsensitieve brein en sta uitgebreid stil bij de talenten van hoogsensitieve volwassenen, maar ook bij mogelijke valkuilen zoals onzekerheid, faalangst, perfectionisme en een laag zelfbeeld. Met deze HSP-analyse leer je jezelf beter kennen en accepteren. Het is een mooi vertrekpunt voor de rest van het stresscoachingstraject.

Gratis en vrijblijvend kennismaken

Een persoonlijke klik is belangrijk als we samen een coachingstraject ingaan. Daarom nodig ik je graag uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Voelt het goed, veilig en vertrouwd? Dan maken we vervolgafspraken. Voel je welkom en maak een afspraak. 

Stress- en burn-outcoaching
Stress-check vooraf
Eerst fysiek, dan mentaal!
In jouw eigen tempo
CSR®-methode
Zelfmanagementprogramma
Diverse methoden
Mindfulness MBSR/MBCT
ACT-therapie
HSP-analyse optioneel
Ademcoaching Beter ademen®
Reiki
Vergoeding mogelijk
Veelgestelde vragen
Hoe lang duurt het coachingstraject?

Dat is afhankelijk van de ernst van jouw stressklachten en de onderliggende oorzaken. Heb je lichte stressklachten, dan zijn 5 sessies soms al voldoende. Zijn je stressklachten ernstiger en wil je de oorzaken van je stress aanpakken met mindfulness, ACT en/of ademcoaching dan kun je uitgaan van zo'n 10 tot 15 sessies in een tempo dat bij jouw situatie past.

Wordt stresscoaching vergoed?

Veel werkgevers zijn bereid coachingstrajecten voor hun medewerkers te vergoeden. Zeker als je daarmee voorkomt dat je uitvalt door stressklachten of sneller herstelt van je overspanning of burn-out. Werkgevers reserveren zelfs geld voor jouw ontwikkeling en opleiding. Benut je opleidingsbudget of vraag je werkgever je coaching of mindfulnesstraining te betalen. Ik help je daar graag mee, als je dat wilt. Ook zorgverzekeraars zijn vaak bereid je mindfulnesstraining te vergoeden als je aanvullend bent verzekerd en een verwijzing hebt van je huisarts bij burn-outklachten. Informeer bij je zorgverzekeraar wat de precieze voorwaarden zijn. Ik ben aangesloten bij de VMBN als categorie 1 mindfulnesstrainer en voldoe daarmee aan de gestelde eisen van zorgverzekeraars.

Waar bestaat het coachingstraject precies uit?

We starten met een Stress-check (uitgebreide online vragenlijst volgens de CSR®-methode) een persoonlijke gesprek. Op basis daarvan bepalen we samen de inhoud, duur en tempo van het coachingstraject. We kijken welke methoden (vb. mindfulness, ACT of ademcoaching) het beste bij jou passen en welk tempo past bij de lichamelijke en mentale stressklachten die je ervaart. Ook krijg je toegang tot een online leeromgeving met oefeningen en krijg je een werkboek. Je leest meer over de inhoud van het coachingstraject onder het tabblad 'aanpak' bovenaan deze pagina.

Ik ben hoogsensitief en wil daar graag anders mee leren omgaan. Is dit coachingstraject dan ook geschikt, want ik heb geen burn-out?

Ja, tijdens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we samen welke coachingsvra(a)g(en) je hebt als HSP. Waar loop je tegenaan met je hoogsensitiviteit en waar zou je graag hulp bij krijgen? Dat kan bijvoorbeeld zijn: leren hoe je anders kunt omgaan met angst en onzekerheid, faalangst, perfectionisme, piekergedachten of slaapproblemen. We overleggen dan samen welke methode (vb. mindfulness, ACT en/of ademcoaching) je aanspreekt en bij jou past en hoeveel tijd we uittrekken voor het coachingstraject.

Ik heb interesse en wil meer weten. Wat nu?

Neem vrijblijvend contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek. Je bent van harte welkom!

Stress-analyse vooraf

Na de kennismaking starten we met een Stress-analyse volgens de CSR®-methode. Het invullen van de officiële stressvragenlijsten geven inzicht in de ernst van jouw stressklachten en de belangrijkste oorzaken. We zien of er sprake is van oververmoeidheid, stressklachten, overspanning of zelfs burn-out. Je krijgt meteen persoonlijke adviezen en een werkboek met informatie en tips om jouw stresssysteem tot rust te brengen.

Je krijgt eveneens een schriftelijk verslag van de belangrijkste resultaten en conclusies. Fijn om thuis nog eens rustig na te lezen en met je naasten of arts te bespreken. We spreken samen af hoe en in welk tempo we verder gaan met de stresscoaching.

Stresscoaching
Jouw persoonlijke programma

Het aantal gesprekken na de Stress-analyse is afhankelijk van de ernst van jouw stressklachten en de onderliggende oorzaken.

Bij lichtere stressklachten adviseer ik een Stressreductieprogramma waarin we werken aan energieopbouw en de verbetering van je zelfmanagement om weer fit te worden en te blijven en terugval of herhaling te voorkomen.

Bij overspanning en burn-out adviseer ik een Stressherstelprogramma. Hierbij werk je in eerste instantie aan je lichamelijke en psychische herstel. Als je begint op te knappen ga je aan de slag met de opbouw van je vitaliteit, de verbetering van je zelfmanagement om terugval of herhaling te voorkomen en, wanneer van toepassing, met een plan van aanpak rond je re-integratie. Alle stappen gaan in jouw tempo.

Bij beide trajecten hoort een online leeromgeving en oefenmateriaal. De oefeningen en huiswerkopdrachten zijn gericht op bewuster omgaan met je energie en de balans tussen inspanning en herstel. Naast de persoonlijke gesprekken (in Assen of online) hebben we ook contact via e-mail. Halverwege het traject en bij afronding van de coaching doen we opnieuw een Stress-check, zodat we de effecten van de coaching kunnen zien. 

Afhankelijk van de ernst van jouw klachten doorloop je de 3 fases van de CSR®-methode in een rustig of wat sneller tempo. De 3 fases in het kort:

Fase 1. Roofbouw stoppen & fysiek herstel
Werken aan je herstelvermogen en aanleren van gezond herstelgedrag

In deze eerste fase van de CSR®-methode ligt de nadruk op (beter) slapen, rust en ontspanning. Misschien moet je zelfs weer leren om te ontspannen. Naast een stuk uitleg over stress en het belang van ontspanning na inspanning, gaan we aan de slag met praktische oefeningen en tips om te werken aan het herstel van je energie en het verminderen van stressoren. Ik maak daarbij o.a. gebruik van adem- en mindfulnessoefeningen. Eerst fysiek, dan mentaal! Je krijgt toegang tot een online leeromgeving met oefenmateriaal en een werkboek.

Fase 2. Reserves aanvullen & zelfmanagement
Je vitaliteit en zelfmanagementvaardigheden verbeteren

Als de ergste vermoeidheid voorbij is, krijgt je hoofd weer ruimte om helder na te denken en aan de oorzaken van je stressklachten te werken. Alles om te voorkomen dat het later nog eens zo ver komt. In deze fase staan naast het verbeteren van je vitaliteit vooral je zelfmanagementvaardigheden centraal. Ik maak daarbij o.a. gebruik van diverse mindfulness- en ACT-oefeningen (Acceptance and Commitment Therapy). In deze fase leer je je eigen patronen en valkuilen goed kennen en er steeds beter uit te blijven. Ook in deze fase staat een speciale leeromgeving tot je beschikking met oefenmateriaal en een werkboek.

Fase 3. Re-integreren & conditieopbouw
Je conditie opbouwen, taken oppakken en stijgend herstel vasthouden

In de laatste fase van de CSR®-methode richten we ons op je re-integratie. We zijn ook nog steeds bezig met zelfmanagement en je werkt aan de verbetering van je conditie. Op jouw manier, in jouw tempo. Alles om ervoor te zorgen dat je weer energiek en vitaal, zowel fysiek als mentaal, aan het werk kunt.

Ervaringen

Leestekst

over de Stress- en burn-outprogramma

Een tijdje geleden ben ik begonnen bij Sabiene en wat heeft dit mij veel geholpen! Door Sabiene ben ik er achter gekomen dat ik hoogsensitief ben. Eindelijk wist ik wat er al die jaren aan de hand was: het altijd goed willen doen, sfeergevoelig, moe zijn na het bezoek aan drukke plekken, sterk reageren op geluid en het vele nadenken. Ik dacht altijd al dat er iets was, maar wist nooit precies wat en wat ik er mee aan moest. Door dit coachingstraject met daarin o.a. de volledige 8-weekse mindfulnesstraining heb ik geleerd hoe ik met mijn hoogsensitiviteit om moet gaan en snap ik mijzelf veel beter.

Lees verder