Telefoon:06-30 34 14 10
Erkende CSR®-methode
Stress- en burn-out programma
beschrijving
aanpak
ervaringen
Over dit Stress- en burn-out programma

Je herkent jezelf niet meer. Je zit niet lekker in je vel, bent al langere tijd oververmoeid en hebt weinig of geen energie meer voor de leuke dingen van het leven. Je bent snel geïrriteerd of barst om het minste of geringste in tranen uit. Je lichaam doet pijn en je kunt eigenlijk niet meer. Toch blijf je maar doorgaan. Je put jezelf steeds verder uit. Je weet niet waar je moet beginnen om uit deze vicieuze cirkel te komen. Herkenbaar? 

Uniek programma

Dit Stress- en burn-out programma is anders dan andere stresscoaching, omdat we eerst de lichamelijke klachten die horen bij je chronische stress aanpakken en daarna pas de psychologische kant. Logisch ook, want als je oververmoeid bent en je geheugen en concentratie laten je in de steek, dan kun je geen nieuwe kennis opnemen en aan jezelf werken. Dan is het belangrijk eerst lichamelijk te herstellen.

Eerst fysiek, dan mentaal!

Herstellen van je overspanning of burn-out is maatwerk: het hangt af van je voorgeschiedenis, je huidige situatie, wat je nog wel en niet kunt en natuurlijk wat bij je past. Ik ken de do’s en don’ts voor effectief stressherstel en kan je goed helpen bij al deze stappen op weg hier naartoe.

Pas als je weer wat energie hebt opgebouwd en je concentratie en geheugen verbeterd zijn, gaan we de oorzaken samen aanpakken en werken aan je eventuele re-integratie. We maken samen een programma op maat en in jouw tempo!

Met ondersteuning van de methoden waar ik in gespecialiseerd ben: CSR®-methode, Mindfulness MBSR/MBCT, ACT (Acceptance and Commitment Therapy), ademcoaching volgens de Methode Beter ademen® en/of Reiki. Precies wat bij jou past en op welk moment je het nodig hebt. Meer hierover lees je bij 'aanpak'.

Extra HSP-analyse bij hoogsensitiviteit

Ben je hoogsensitief (HSP) of heb je dat vermoeden? Hoogsensitieve mensen bied ik een extra HSP/HSS-test aan en een bijbehorende HSP-analyse. In dit persoonlijke gesprek vertel ik aan de hand van de door jou ingevulde HSP/HSS-test meer over deze mooie eigenschap. Ik ga o.a. in op de werking van het hoogsensitieve brein en sta uitgebreid stil bij de talenten van hoogsensitieve volwassenen, maar ook bij mogelijke valkuilen zoals onzekerheid, faalangst, perfectionisme en een laag zelfbeeld. Met deze HSP-analyse leer je jezelf beter kennen en accepteren. Het is een mooi vertrekpunt voor de rest van het stresscoachingstraject.

Inclusief online leeromgeving, ACT-app en diverse werkboeken

  • Naast individuele sessies krijg je toegang tot een online leeromgeving en de professionele ACT-app met korte video's, oefeningen en geluidsbestanden voor thuis. Ook ontvang je diverse werkboeken met uitleg en (invul)oefeningen. Heb je vragen tussen de sessies door? Je kunt ze gedurende het traject via mail of Whatsapp aan me stellen.


Online kan ook!

Je kunt het Stress- en burn-outprogramma ook bij me volgen via videobellen. Dit geeft dezelfde goede resultaten als coaching waarbij we in dezelfde ruimte zijn. Geef je de voorkeur aan begeleiding in mijn gezellige en huiselijke praktijkruimte in Assen, dan houden we uiteraard de nodige coronamaatregelen in acht.

Vergoeding vaak mogelijk

Ik ben als categorie 1 mindfulnesstrainer aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN, waardoor de 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT uit dit jaarprogramma in aanmerking komt voor (gedeeltelijke) vergoeding via de aanvullende zorgverzekering.

Vraag je werkgever

Veel werkgevers zijn bereid om een coachingsprogramma te vergoeden. Mijn zakelijke tarief voor dit Stress- en burn-out programma is €1795 (excl. BTW). Ik maak graag een gratis offerte op maat voor jouw werkgever.

Stel niet langer uit!

Blijf niet langer doorlopen met jouw klachten, maar maak meteen een afspraak voor een gratis en vrijblijvende coachingsessie.

Resultaten van dit Stress- en burn-outprogramma
Je herstelt van je stressklachtenJe voelt je energiek
Je blijft uit je valkuilen
Je maakt je niet zo druk
Je kunt weer ontspannen
Je zit lekker in je vel
Je geniet weer van het leven
Je kent en accepteert jezelf
Je zorgt goed voor jezelf
Je weet wie je bent
Je krijgt in dit programma
Stress-check vooraf
Uitgebreide intake
Persoonlijke begeleiding
Programma in jouw tempo!
Eerst fysiek, dan mentaal!
Adviezen uit de CSR®-methode
Zelfmanagementprogramma
Mindfulness MBSR/MBCT
ACT-therapie
Ademcoaching Beter ademen®
HSP-analyse
Online leeromgeving
Werkboeken en ACT-app
Reiki
Tussentijds mail- en appcontact
Vergoeding mogelijk
Veelgestelde vragen
Hoe lang duurt het coachingstraject?

Voor dit intensieve Stress- en burn-outprogramma trekken we samen ongeveer een jaar uit. Het precieze tempo waarin de sessies elkaar opvolgen is afhankelijk van de ernst van jouw stressklachten. Jouw lichaam bepaalt het uiteindelijke tempo!

Wordt stresscoaching vergoed?

Veel werkgevers zijn bereid coachingstrajecten voor hun medewerkers te vergoeden. Zeker als je daarmee voorkomt dat je uitvalt door stressklachten of sneller herstelt van je overspanning of burn-out. Werkgevers reserveren zelfs geld voor jouw ontwikkeling en opleiding. Benut je opleidingsbudget of vraag je werkgever je coaching of mindfulnesstraining te betalen. Ik help je daar graag mee, als je dat wilt. Ook zorgverzekeraars zijn vaak bereid je mindfulnesstraining te vergoeden als je aanvullend bent verzekerd en een verwijzing hebt van je huisarts bij burn-outklachten. Informeer bij je zorgverzekeraar wat de precieze voorwaarden zijn. Ik ben aangesloten bij de VMBN als categorie 1 mindfulnesstrainer en voldoe daarmee aan de gestelde eisen van zorgverzekeraars.

Waar bestaat het coachingstraject precies uit?

We starten met een Stress-check (uitgebreide online vragenlijst volgens de CSR®-methode) een persoonlijke gesprek. Op basis daarvan bepalen we samen de inhoud, duur en tempo van het coachingstraject. We kijken welke methoden (vb. mindfulness, ACT of ademcoaching) het beste bij jou passen en welk tempo past bij de lichamelijke en mentale stressklachten die je ervaart. Ook krijg je toegang tot een online leeromgeving met oefeningen en krijg je een werkboek. Je leest meer over de inhoud van het coachingstraject onder het tabblad 'aanpak' bovenaan deze pagina.

Ik ben hoogsensitief en wil daar graag anders mee leren omgaan. Is dit coachingstraject dan ook geschikt, want ik heb geen burn-out?

Ja, tijdens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we samen welke coachingsvra(a)g(en) je hebt als HSP. Waar loop je tegenaan met je hoogsensitiviteit en waar zou je graag hulp bij krijgen? Dat kan bijvoorbeeld zijn: leren hoe je anders kunt omgaan met angst en onzekerheid, faalangst, perfectionisme, piekergedachten of slaapproblemen. We overleggen dan samen welke methode (vb. mindfulness, ACT en/of ademcoaching) je aanspreekt en bij jou past en hoeveel tijd we uittrekken voor het coachingstraject.

Ik heb interesse en wil meer weten. Wat nu?

Neem vrijblijvend contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek. Je bent van harte welkom!

Stress-analyse vooraf

Na de kennismaking starten we met een Stress-analyse volgens de CSR®-methode. Het invullen van de officiële stressvragenlijsten geven inzicht in de ernst van jouw stressklachten en de belangrijkste oorzaken. We zien of er sprake is van oververmoeidheid, stressklachten, overspanning of zelfs burn-out. Je krijgt meteen persoonlijke adviezen en een werkboek met informatie en tips om jouw stresssysteem tot rust te brengen.

Je krijgt eveneens een schriftelijk verslag van de belangrijkste resultaten en conclusies. Fijn om thuis nog eens rustig na te lezen en met je naasten of arts te bespreken. We spreken samen af hoe en in welk tempo we verder gaan met de stresscoaching.

Stresscoaching
Jouw persoonlijke programma

Na de Stress-check plannen we een eerste serie persoonlijke gesprekken in, waarin de focus ligt op het stoppen van roofbouw op je lichaam en jouw fysieke herstel (Fase 1). Het precieze aantal gesprekken in deze fase is afhankelijk van het tempo waarin jouw lichaam herstelt. We overleggen dit samen.

Als je begint op te knappen gaan we samen aan de slag met de opbouw van je vitaliteit, de verbetering van je zelfmanagement om terugval of herhaling te voorkomen en, wanneer van toepassing, met een plan van aanpak rond je re-integratie. Alle stappen gaan in jouw tempo.

Bij dit jaarprogramma hoort een online leeromgeving en oefenmateriaal. De oefeningen en huiswerkopdrachten zijn gericht op bewuster omgaan met je energie en de balans tussen inspanning en herstel. Naast de persoonlijke gesprekken (in Assen of online) hebben we ook contact via e-mail. Halverwege het traject en bij afronding van de coaching doen we opnieuw een Stress-check, zodat we de effecten van de coaching kunnen zien. 

Afhankelijk van de ernst van jouw klachten doorloop je de 3 fases van de CSR®-methode in een rustig of wat sneller tempo. De 3 fases in het kort:

Fase 1. Roofbouw stoppen & fysiek herstel
Werken aan je herstelvermogen en aanleren van gezond herstelgedrag

In deze eerste fase van de CSR®-methode ligt de nadruk op (beter) slapen, rust en ontspanning. Misschien moet je zelfs weer leren om te ontspannen. Naast een stuk uitleg over stress en het belang van ontspanning na inspanning, gaan we aan de slag met praktische oefeningen en tips om te werken aan het herstel van je energie en het verminderen van stressoren. Ik maak daarbij o.a. gebruik van adem- en mindfulnessoefeningen. Eerst fysiek, dan mentaal! Je krijgt toegang tot een online leeromgeving met oefenmateriaal en een werkboek.

Fase 2. Reserves aanvullen & zelfmanagement
Je vitaliteit en zelfmanagementvaardigheden verbeteren

Als de ergste vermoeidheid voorbij is, krijgt je hoofd weer ruimte om helder na te denken en aan de oorzaken van je stressklachten te werken. Alles om te voorkomen dat het later nog eens zo ver komt. In deze fase staan naast het verbeteren van je vitaliteit vooral je zelfmanagementvaardigheden centraal. Ik maak daarbij o.a. gebruik van diverse mindfulness- en ACT-oefeningen (Acceptance and Commitment Therapy). In deze fase leer je je eigen patronen en valkuilen goed kennen en er steeds beter uit te blijven. Ook in deze fase staat een speciale leeromgeving tot je beschikking met oefenmateriaal en een zeer compleet werkboek.

Fase 3. Re-integreren & conditieopbouw
Je conditie opbouwen, taken oppakken en stijgend herstel vasthouden

In de laatste fase van je herstel richten we ons op je re-integratie. We zijn ook nog steeds bezig met zelfmanagement en je werkt aan de verbetering van je conditie. Op jouw manier, in jouw tempo. Alles om ervoor te zorgen dat je weer energiek en vitaal, zowel fysiek als mentaal, aan het werk kunt.

Ervaringen

Leestekst

Stress- en burn-out programma

Een tijdje geleden ben ik begonnen bij Sabiene en wat heeft dit mij veel geholpen! Door Sabiene ben ik er achter gekomen dat ik hoogsensitief ben. Eindelijk wist ik wat er al die jaren aan de hand was: het altijd goed willen doen, sfeergevoelig, moe zijn na het bezoek aan drukke plekken, sterk reageren op geluid en het vele nadenken. Ik dacht altijd al dat er iets was, maar wist nooit precies wat en wat ik er mee aan moest. Door dit coachingstraject met daarin o.a. de volledige 8-weekse mindfulnesstraining heb ik geleerd hoe ik met mijn hoogsensitiviteit om moet gaan en snap ik mijzelf veel beter.

Lees verder