Telefoon:06-30 34 14 10
5 weken | kleine groep of individueel
Ademcoaching Methode Beter ademen®
beschrijving
lesinhoud
ervaringen
Over de Methode Beter ademen®

Wil je meer rust en ontspanning ervaren? Adem je vaak hoog en snel? Je adem verbindt je hoofd met je lichaam; je denken met je voelen. Je ademt zoals je je voelt en je voelt je zoals je ademt. Bewust ademen helpt je om bewust te leven. Een mooie aanvulling op mindfulness! De Methode Beter ademen® bestaat uit 5 stappen die je makkelijk integreert in je dagelijks leven. Je ervaart al snel meer rust, ontspanning, energie en vitaliteit. Eén van de unieke kenmerken van deze methode is de combinatie van ademtraining en ademcoaching. Ik leer je de 5 stappen van de Methode Beter ademen® aan, zodat je deze zelfstandig leert uitvoeren. Daarnaast gebruiken we deze 5 stappen als instrument voor persoonlijke groei en heling. Uit je hoofd in je lijf! Worden wie je bent. Ook online ademcoaching (via videobellen) is mogelijk en geeft goede resultaten. Neem vrijblijvend contact op.

Resultaten van Beter ademen®
Je doorbreekt stress
Je lost hyperventilatie op
Je weerstand verbetert
Je verbetert je astma
Je voorkomt migraine
Je krijgt meer energie
Je voelt je meer ontspannen
Je verdiept je mindfulness
Je verbetert je intuïtie
Je weet wat je écht wilt
Je slaappatroon verbetert
Je verbetert je slaapapneu
Je verbeter je spijsvertering
Je voelt je vitaler
Je verbetert je zelfvertrouwen
Je wordt wie je bent
Veelgestelde vragen
Wat is de Methode Beter ademen®?

- Een complete ademmethode voor structureel meer innerlijke rust, energie, passie en plezier
- De adem gaat omlaag, verruimt én wordt gebruikt als instrument voor persoonlijke groei en vrijheid
- Eenvoudige, originele oefeningen waarin principes van de vooraanstaande ademmethodes zijn verweven
- Makkelijk te leren en direct toepasbaar

Hoe kan deze ademmethode mijn weerstand verhogen?

- Je flanken doen mee in de adembeweging waardoor je beter gebruik maakt van je longcapaciteit
- De verlengde uitademing activeert het zelfhelende vermogen van je lichaam
- Je ademfrequentie gaat omlaag waardoor de zuurstofopname in de vitale organen en andere weefsels van het lichaam verbetert
- De Superademoefening die lichaam en geest reinigt, versterkt ook het immuunsysteem substantieel!

Wat is er anders aan de Methode Beter ademen® ?

Bestaande ademmethodes richten zich óf op het reguleren van de ademhaling óf op persoonlijke groei en zelfbevrijding. Beter ademen® verbindt deze twee doelen in één methode.

Regulerende methodes zoals die van Buteyko, Stans van der Poel, Koen de Jong, Bram Bakker en Jan van Dixhoorn werken aan een lage rustige ademhaling in rust en een goede ademhaling bij inspanning. Dit geldt ook voor vakgebieden als fysiotherapie, logopedie en oefentherapie.

Ook Beter ademen® heeft dit als doel, maar onderscheidt zich door de eenvoudige, maar zeer effectieve handvatten om tot zo’n optimaal adempatroon te komen.

Is Beter ademen® transformerend?

Transformerende ademmethodes gaan over het loslaten van oude patronen, trauma’s en blokkades. Je ademt voor innerlijke vrijheid en doet bijzondere ervaringen op. Verbonden ademen, Rebirthing, Shamanistic breathing, Quantum Light breath of de Wim Hof Methode zijn voorbeelden van transformatief ademen. Deze ademoefeningen laten echter vaak onbedoeld een hoog adempatroon achter.

Beter ademen® ontwikkelde een bijzondere vormen van transformational breathing waarbij de levensenergie, het lichaam en het gevoel in een hogere trilling worden gebracht en de verbinding met de ziel of je hogere bewustzijn wordt ervaren. De oefeningen zorgen dat het hele lichaam ademt. Bovendien installeert deze beoefening een laag en rustig adempatroon in rust en een volledige ademhaling bij inspanning en sport. Met acht stappen kan de methode je zodoende helpen naar een ware verandering in jezelf of zelfs doorbraak in je werk of leven.

Leidt Beter ademen® tot een blijvend resultaat?

Door dagelijks kort maar bewust en krachtig te oefenen, train je brein en lichaam om je adem op de goede manier aan te sturen. Tevens worden je core, rug en bekkenbodem sterker. Na de oefening merk je dat er onbewust een lage, langzame ademhaling in rust ontstaat. Dus ook als je er niet op let. In stressvolle situaties merk je dat je met de adem automatisch meer ontspanning creëert. Het lage adempatroon beklijft en manifesteert zich tijdens het sporten in een volledig adempatroon, inclusief het gebruik van de flanken en behoud van ontspannen schouders.

Wat maakt Beter ademen® makkelijk toepasbaar?

Met Beter ademen® oogst je met relatief weinig inspanning bijzondere resultaten. In 3 tot 5 trainingssessies en 10 minuten oefening per dag wordt stress duurzaam doorbroken en kan het lichaam weer ontspannen en herstellen. Je ervaart dit al tijdens de eerste training. Maar ook pijnreductie, voorkomen van migraine, goed slapen, fijnere relaties, groeiende zelfwaardering, vertrouwen en emotionele balans lijken als vanzelf te ontstaan. Zware, chronische of acute vormen van hyperventilatie lossen daadwerkelijk op. Deze resultaten zijn echter niet alleen aan de adem te danken. De oefeningen verdiepen ook je zelfinzicht, wat de helende effecten enorm ondersteunt.

Hoe kan Beter ademen® tot zoveel gezondheidsvoordelen leiden?

Bijzonder aan de methode is ook dat je het zélf doet. Beter ademen® is geen behandelmethode. In plaats daarvan volg je trainingen waarin je leert hoe jij jezelf naar een gezonder en gelukkiger bestaan tilt. Je stimuleert zelf je zelfhelende vermogen, ontvouwt je potentie, vindt je natuurlijke kracht en haalt steeds meer voldoening uit je leven. Beter ademen® geeft grip op je zenuwstelsel. Het activeert het herstellende zenuwstelsel, de parasympaticus. Dit ontspant en geeft rust. Dat betekent dat je ook overdag herstelt van inspanning, ‘s nachts beter slaapt en verkwikt ontwaakt. Ook verminderen hierdoor chronische pijn of de effecten van overprikkeling. Een aantal oefeningen geeft je juist meer energie en vult je reserves aan. Het maakt je vrolijk, wakker en levenslustig. Dit helpt om ook in stressvolle periodes je energie te behouden. De hang naar bijvoorbeeld zoetigheid, alcohol, een sigaret of nóg een tv programma maakt plaats voor opbouwende keuzes. Denk daarbij aan lichaamsbeweging, buitenlucht, natuurlijke voeding, open ruimtes in de agenda, lekker opruimen of een goed gesprek.

Wat is het verschil tussen de Methode Beter ademen® en de Buteyko methode?

Zowel de Methode Beter ademen® als de Buteyko methode streven hetzelfde doel na: het verlagen van de ademfrequentie (minder ademen) en het vasthouden van CO2, zodat O2 weer in de weefsels wordt opgenomen. Ook zijn beide methoden van voorstander van het inademen via de neus. Waar de Buteyko pleit voor het creëren van (lichte) luchthonger (minder ademen, de inademing uitstellen als je lichte luchthonger voelt) om CO2 vast te houden, doet de Methode Beter ademen® dit op een andere manier en meer dan dat. De 5 stappen uit de Methode Beter ademen® zorgen er vanzelf voor dat je meer CO2 vasthoudt door de uitademing te verlengen en te verdiepen. Ook gaat automatisch je ademfrequentie naar beneden.. De Buteyko methode vraag veel oefening, tijd en is een langdurig proces. Het maakt bekwaam, maar vaak niet onbewust bekwaam. De Buteyko methode wordt vaak als onaangenaam ervaren omdat deze methode werkt met luchthonger: je ademt pas weer in als je een licht benauwd gevoel krijgt. De Buteyko methode kijkt vooral fysiek en fysiologisch en laat mentale, energetische of spirituele bewustwording grotendeels liggen. De Buteyko methode mist fysieke handreikingen om de adem omlaag te brengen en te houden. De Methode Beter ademen® gaat recht op zijn doel af, is eenvoudig en snel te leren, heeft sneller effect, maakt onbewust bekwaam en neemt meer bestaanslagen mee: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

Hoe werkt de Methode Beter ademen®?

Tijdens de lessen leer je niet alleen de techniek aan van Beter ademen® (stap 1 t/m 5), maar gaan we ook aan de slag met jouw coachingsvraag. Het is dus een combinatie van ademtraining en ademcoaching. Dit programma kunje zowel online bij me volgen (via videobellen) als in mijn praktijk in Assen. De stappen 1 t/m 5 die je leert, worden uitgelegd bij de 'lesinhoud' in het volgende tabblad op deze pagina.

Lesinhoud

Een uitleg van de 5 stappen van de Methode Beter ademen® vind je hieronder.

Stap 1 - Open lichaamshouding | Focus
Begin- en eindpunt. Maakt je ontspannen, sterk en wakker

Aan de lichaamshouding van iemand kun je veel aflezen. Je herkent een trotse, verlegen, flinke, relaxte, onzekere of natuurlijke lichaamshouding vaak makkelijk bij anderen. Je weet waarschijnlijk dat je eigen lijf flexibeler, opener en krachtiger aanvoelt als je lekker in je vel zit. Hoe meer ontspannen je lichaam, hoe meer helder je geest.

Je leert je lichaam steeds terug te brengen naar een open en ontspannen houding. Dat geeft je longen de ruimte voor een optimale gaswisseling, maar je staat ook meteen in je natuurlijke kracht.

Wanneer spanning wegvloeit uit je lichaam, zie en ervaar je dat. Als je natuurlijke kracht of inspiratie terugkomt ook. Daarom gebruiken we een open en ontspannen lichaamshouding als start-, ijk- en eindpunt van iedere oefening.

Stap 2 - Adem verdiepen | Rust
Zorgt voor rust in het hoofd en aandacht in het lichaam

In stap 2 gebeuren twee belangrijke dingen tegelijkertijd. Allereerst breng je jezelf tot rust. Dat doe je door met behulp van de uitademing het parasympatische zenuwstelsel te activeren. Dit is het deel van het autonome zenuwstel dat bijvoorbeeld ’s nachts actief is en helpt je lichaam en geest te ontspannen en te herstellen.

Tegelijkertijd breng je hiermee de ademhaling tot diep in het bekken. Je activeert de bekkenbodem en hulpademhalingsspieren in de onderbuik en -rug en wordt je automatisch bewust van je hele lichaam en je ervaart stilte van binnen. Vaak kun je de doorstroming van de energie tot onder de voeten waarnemen.

De kracht van deze stap is dat het zelfhelend vermogen actief wordt. De ademfrequentie gaat ongemerkt omlaag tot twee keer per minuut. Dit zorgt voor een goede zuurstofopname in de weefsels. Vaak hoor ik dat hoofdpijn bij deze stap al wegebt. De volledige adembeweging die zo ontstaat geeft veel winst voor het sporten.

Het hulpmiddel zijn de luide letters FF en SS en korte stops tijdens de uitademing.

Stap 3 - Adem verbinden | Ontspant
Versterkt je levensenergie, intuïtie en 'kleine stilte'

In stap 3 wordt de lage adembeweging van stap 2 soepel en vloeiend uitgevoerd. Er komt ruimte voor een moeiteloze, ruime inademing. De flanken worden actief en het middenrif beweegt ontspannen mee. Je ervaart ‘flow’.

In het vloeiende keerpunt tussen in- en uitademing wordt de levensenergie opgewekt. In deze stap gaat de ademfrequentie wat omhoog, maar de uitademing blijft aanzienlijk langer dan de inademing. Hierdoor ontstaat nog meer rust, ontspanning en herstel in het lichaam.

De kracht van deze stap is de vrijheid van ademen en het toenemende ademvolume, met meer energie, innerlijke stilte, helderheid en intuïtie tot gevolg.

Het hulpmiddel is een zachte FFF en langzaam verdwijnende SS en het verdwijnen van stops in de adembeweging.

Stap 4 - Adem intensiveren | Flow
Brengt inspannen en ontspannen. Hoofd, hart en onderbuik met elkaar in balans

Vanuit de lage ademflow van stap 3 breng je in stap 4 de lengte van de uit- en inademing met elkaar in balans. Hierdoor ontstaat ‘hartcoherentie’ die zorgt voor een algehele balans tussen actie en herstel, denken en voelen, ontspanning en alertheid.

Je intensieve ademhaling komt nog steeds voort vanuit de uitademing met een actieve onderbuik. Daarbij is het ademvolume groot. Zo wordt het onderbuikgevoel, de corekracht versterkt en spijsvertering gestimuleerd. Vlak na de oefening kom je zodanig tot rust dat een lange, ontspannende ademstilte je ook in een meditatieve stilte brengt.

De kracht van deze stap is het gevoel weer gecenterd en gefocust te zijn. Er komt rust in actie en actie in rust.

Het hulpmiddel is het versterken van de lage hulpademhalingsspieren en corekracht, het versoepelen van bekken, heupen, nek en schouders.

Stap 5 - Superadem | Vitaliteit
Ruimt op in lichaam en geest. Ontgiften en ontspannen

Stap 5 is multifunctioneel. Het maakt je helder en sterk, geeft nieuwe energie en verschoont je lichaam en geest van oude ballast. Bij spierpijn, blessures, ontstekingen of ziekte versnelt de superademoefening je herstel aanzienlijk. De oefening geeft een soort ‘reset’. Je creëert eerst chaos. Het lijf vergeet waar het gebleven was en gaat terug naar de ‘fabrieksinstellingen’. Je ervaart meer souplesse en frist op.

In de Superademoefening ligt het accent eerst op het inademen. Je overademt opzettelijk en blaast daarmee veel koolzuurgas af. Dit mag tintelingen veroorzaken of duizeligheid.

Vervolgens houd je de adem namelijk zo lang mogelijk vast, waardoor het koolzuur juist weer ophoopt. Deze schommeling reinigt de bloedvaten en ontkrampt de spieren. Er komt extra zuurstof op plekken waar tekort was. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de hersenen, ogen, vingertoppen, voeten of bepaalde organen.

Stap 5 lijkt op de Wim Hof-, Vuur- en Bastrika-ademhaling maar wordt wezenlijk anders uitgevoerd. Door het accent lager in het lichaam, in het bekken, te houden blijf je in controle bij eventuele duizeligheid en train je een optimaal adempatroon. Zo waarborg je niet alleen de resultaten op korte, maar ook op lange termijn.

Hulpmiddelen bij de Superademoefening zijn vanuit het bekkengebied gecontroleerde hyperventilatie, ontspannen mimiek, specifiek gebruik van de neusvleugels, open mondademhaling en diverse kleine bewegingen van grote en kleine gewrichten.

De kracht van deze oefening is leeg worden, opluchting, opladen en betere conditie en (sport)prestaties.

Ervaringen

Hieronder kun je de ervaringen met ademcoaching lezen.

over de Ademcoaching Methode Beter ademen®

Omdat ik last heb van chronische hyperventilatie, heb ik aansluitend aan de mindfulnesstraining ook ademcoachingssessies bij Sabiene gevolgd. Tijdens deze sessies leerde ik mijn adem naar beneden te brengen, richting het bekken. Door dagelijks vijftien minuutjes te oefenen en daarbij vijf stappen te doorlopen, merk ik dat mijn adem niet meer zo hoog zit en minder frequent is. Vooral de vijfde stap levert een heerlijk moment op van niets dan stilte. Vaak blijf ik dan ook nog even zitten, om in stilte te mediteren en ik voel me daarna helemaal ontspannen en rustig.

Lees verder
over de Ademcoaching Methode Beter ademen®

Ik had van tevoren niet kunnen bedenken dat ademcoaching zo’n impact zou hebben op mijn hele lijf, op mijn geest, op wie ik ben (en die ik even kwijt was). Ik ben met ademcoaching begonnen omdat ik vaak het gevoel had dat ik te weinig lucht had. Hyperventilatie, hoge ademhaling en daardoor druk op de borst en kramp in mijn nek, soms letterlijk happen naar adem, vermoeidheid, het zorgde ervoor dat ik niet lekker in mijn vel zat. Er kwamen veel emoties los. En waar ik in eerste instantie dacht dat mijn lijf mij in de steek liet, zag ik steeds meer in dat IK degene was die mijn lijf in de steek liet. Meer aandacht voor (en bewust zijn van) mijn ademhaling zorgde automatisch voor meer aandacht voor mijn lichaam. Blokkades die ik mijzelf had ingeprent, niet helpende gedachtes, het is niet raar dat mijn ademhaling steeds letterlijk omhoog ging waardoor ik ging hyperventileren. Na 5 lessen kan ik echt zeggen dat ik mijzelf weer terug heb gevonden. De rustgevende ruimte waar de lessen worden gegeven, de duidelijke uitleg en de kalmerende begeleidende stem van Sabiene maken dat de ademcoachinglessen heel prettig zijn om te volgen.

Lees verder
over de Ademcoaching Methode Beter ademen®

Na vier lessen van de mindfulnesstraining ging het niet goed met me. Ik had last van angst en hyperventilatie en ook daar wist Sabiene me in te begeleiden, namelijk met ademcoaching. Ze heeft die avond speciaal een oefening ingesproken, zodat ik begeleiding had met het zelf thuis oefenen. De eerste ademsessie werd ik al rustiger en had ik mijn eerste goede nacht sinds tijden! Ik vond het erg fijn dat Sabiene de laatste lessen vier lessen overging op ademcoaching in combinatie met mindfulness. Dit heeft me zo goed geholpen dat ik nu van de hyperventilatie aanvallen af ben! Ik heb nu zelf ervaren hoe beangstigende gedachten en een verkeerde ademhaling klachten kunnen veroorzaken en hoe dit met elkaar samenhangt. Dit was een goede eyeopener en ik kijk nu bewuster naar mijn gedachten en ademhaling als ik een minder goed moment ervaar.

Lees verder