NeverMindzz

Mindfulness & coaching bij hoogsensitiviteit

Sabiene Seip | Assen

Mindfulness voor kinderen & jongeren

Ben je snel afgeleid? Pieker je veel, waardoor je slecht slaapt en vaak moe bent? Of ben je misschien onzeker over jezelf? Vaak angstig of verdrietig? Er zijn een heleboel redenen om een mindfulnesstraining te volgen. Met de praktische mindfulnessoefeningen leer je jezelf beter te concentreren, je gedachten tot rust te brengen en je meer te ontspannen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness leert je (beter) je gedachten en gevoelens op te merken en er met vriendelijke aandacht naar te kijken, zonder er meteen iets aan te willen veranderen. Je leert te zien hoe je gedachten invloed hebben op je gevoelens en reacties en hoe je bij paniek, stress, angst of zorgen bij je eigen rustpunt komt. Je kunt dingen beter accepteren zoals ze zijn en bent meer aanwezig in het 'hier-en-nu' en niet voortdurend bezig met dingen die nog gaan komen of al geweest zijn. Dat geeft heel veel rust.

Over de training

De hoogsensitieve en/of hoogbegaafde kinderen en jongeren die ik begeleid ervaren vaak onzekerheid, stress, (faal)angst, piekergedachten, slaapproblemen en onrust. In mijn mindfulnesstraining voor kinderen en jongeren volg ik de wetenschappelijk onderzochte lesmethode van David Dewulf, een gerenommeerde Vlaamse mindfulnesstrainer voor kinderen, jongeren en volwassenen. Deze lesmethode is gebaseerd op de volwassen mindfulnesstraining MBSR/MBCT. Dezelfde thema's komen aan bod, maar uiteraard aangepast aan de leeftijd van de kinderen en jongeren.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat na een achtweekse training kinderen en jongeren:
minder stress ervaren
minder angstgevoelens hebben
minder depressieve gevoelens hebben
meer eigenwaarde en zelfvertrouwen hebben

Tijdens de mindfulnesstraining doen we oefeningen waardoor kinderen en jongeren beter merken wat ze in hun lijf voelen en waar hun hoofd vol mee zit. Vaak hebben hoogsensitieve kinderen en jongeren moeite om verbinding te maken met de gevoelens in hun lichaam en met het benoemen van emoties. Ze leven veel in hun hoofd en hebben minder contact met het lichaam. We besteden hier tijdens de mindfulnesstraining veel aandacht aan. Ze leren hun eigen gedachten, lichaamssensaties en emoties beter herkennen en benoemen.

Iedere les staat een ander thema centraal (aangepast aan de leeftijd):
1. Aandacht voor de ademhaling
2. Aandacht voor het lichaam en aangename momenten
3. Aandacht voor je grenzen en onaangename momenten
4. Aandacht voor stress en stilte
5. Aandacht voor gedachten en gevoelens
6. Aandacht voor je interpretaties en communicatie
7. Zorgen voor jezelf
8. Aandacht voor je heartfulness (compassie en vriendelijkheid)

Het is de bedoeling dat de kinderen het liefst elke dag thuis oefenen. Dat is soms best lastig, want kinderen hebben het al druk genoeg en oefenen vraagt discipline. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zelfs alleen het oefenen tijdens de lessen al positieve resultaten oplevert. Ik push de kinderen en jongeren dan ook niet, maar probeer wel uit te leggen dat oefenen helpt om nog meer resultaat te krijgen.

De thema's worden uiteraard besproken op leeftijdsniveau. De kinderen krijgen een mooi werkboek met uitleg over alle thema's, zodat ze dit thuis nog eens kunnen nalezen. Ook staan in het werkboek per les alle oefeningen opgeschreven.

Via de inlogmodule op mijn website kunnen ze alle mp3 geluidsbestanden downloaden op hun mobiele telefoon, laptop of tablet. Dit zijn begeleide oefeningen, zodat ze thuis zelfstandig kunnen oefenen.

Het is voor ouders mogelijk om telefonisch of per e-mail tijdens de mindfulnesstraining op de hoogte te blijven. Daarin respecteer ik wel de privacy van de (oudere) kinderen.

Individueel of in een kleine groep

Een aantal keren per jaar verzorg ik een groepstraining voor kinderen en jongeren die qua leeftijd bij elkaar passen. In een groep is maximaal ruimte voor 6 kinderen of jongeren. Een groepstraining gaat door bij deelname van minimaal 3 kinderen of jongeren. De eerstvolgende groepstraining voor jongeren staat gepland met startdatum woensdagmiddag 30 oktober 2019 (mits voldoende aanmeldingen). Zie voor meer informatie de kalender op de homepage.

Veel kinderen en jongeren geven de voorkeur aan een individuele mindfulnesstraining. Ook dat kan! Een achtweekse individuele mindfulnesstraining plannen we op een dag en tijd in overleg.

Investering mindfulness voor kinderen (8 t/m 11 jaar)

6-weekse (!) mindfulnesstraining voor kinderen (8 t/m 11 jaar)
1 les per week van 45 tot 60 minuten (afhankelijk van de leeftijd)
Inclusief persoonlijke intake en kennismaking (30 minuten), werkboek met oefeningen en audiobestanden voor thuis, telefonisch advies en mailwisseling met de ouders tijdens de trainingsperiode
210 euro (groepstraining) of 295 euro (individueel). Het is mogelijk om in twee termijnen te betalen.

Investering mindfulness voor jongeren (12 t/m 18 jaar)

8-weekse mindfulnesstraining voor jongeren (groepsindeling: 12 t/m 14 jaar en 15 t/m 18 jaar)
1 les per week van 50 tot 60 minuten (individueel) of 75 minuten (groep)
Inclusief persoonlijke intake en kennismaking (30 minuten), werkboek met oefeningen en audiobestanden voor thuis, telefonisch advies en mailwisseling met de ouders tijdens de trainingsperiode
280 euro (groepstraining) of 395 euro (individueel). Het is mogelijk om in twee termijnen te betalen.

Stuur je bericht

Wil je je aanmelden of heb je een vraag? 
Neem vrijblijvend contact met me op!

Ik meld me aan voor de nieuwsbrief