Telefoon:06-30 34 14 10
6-weekse training
Individuele mindfulnesstraining voor jongeren
beschrijving
Lesstof
ervaringen
Over deze training

Ben je snel afgeleid? Pieker je veel, waardoor je slecht slaapt en vaak moe bent? Of ben je misschien onzeker over jezelf? Vaak angstig of verdrietig? Er zijn een heleboel redenen om een mindfulnesstraining te volgen. Met de praktische mindfulnessoefeningen leer je in 6 weken jezelf beter te concentreren, je gedachten tot rust te brengen en je meer te ontspannen. Inclusief persoonlijke HSP-analyse, compleet werkboek en online leeromgeving voor thuis.

Resultaten van mindfulness
Je hebt minder stress
Je piekert minder
Je kunt je beter ontspannen
Je kunt je beter concentreren
Je leert je emoties kennen
Je bent minder overprikkeld
Je kunt beter slapen
Je zit lekkerder in je vel
Veelgestelde vragen
Is deze mindfulnesstraining individueel of in een groep?

De mindfulnesstraining voor jongeren geef ik individueel aan jongeren vanaf ongeveer 12 jaar. Het is ook mogelijk om een online pakket met een 6-weekse mindfulnesstraining voor jongeren te bestellen. Dit volgt je kind zelfstandig thuis, eventueel met ondersteuning van een ouder.

Hoe gaat deze individuele mindfulnesstraining in zijn werk?

Ik start altijd met een gratis, vrijblijvend kennismakingsgesprek met de jongere (en vaak een ouder), eventueel aangevuld met een (betaalde) HSP-analyse waarin ouder en kind uitleg krijgen over hoogsensitiviteit. Ik vind het belangrijk dat een kind zich veilig en op zijn gemak voelt bij me. Is de klik er? Dan plannen we 6 afspraken in voor de mindfulnesstraining. Tijdens deze sessies komt je kind alleen, omdat dat vaak veel beter werkt voor de concentratie en het inhoudelijke gesprek.

Kan ik ook alleen een werkboek en oefeningen bestellen en samen met mijn kind aan de slag?

Ja, dat kan. De hele 6-weekse training is ook als online pakket te koop. Jullie krijgen dan een werkboek met daarin uitleg en oefeningen voor thuis, een heleboel mp3 bestanden om te downloaden en video's. Eventueel is het mogelijk om als ouder, tegen meerprijs, extra coachingsgesprekken met mij in te plannen. Daarin kan het gaan over mindfulness, maar ook over andere problematiek waar je als (hoogsensitieve) ouder en/of ouder van een (hoogsensitieve) jongere tegenaan loopt.

Lesinhoud

De mindfulnesstraining bestaat uit 6 lessen met iedere les een ander thema en nieuwe oefeningen. De inhoud is gebaseerd op de mindfulnesstraining MBSR/MBCT voor volwassenen. Het is belangrijk om thuis iedere dag wat tijd vrij te maken om te oefenen, omdat het een vaardigheidstraining is. Hoe meer je kind oefent, hoe beter het resultaat. Denk aan 10-20 minuten per dag.

Week 1 | Aandacht voor het nu
Je zintuigen gebruiken

We leren deze week dat we veel dingen op onze automatische piloot doen. Daardoor zijn we vaak met ons hoofd in het verleden of de toekomst en hebben we geen aandacht voor wat er nu is. En nu is het vaak fijn. Hoe leer je uit je automatische piloot te komen en weer bewust te zijn van wat je doet, denkt en voelt? Daar oefenen we mee deze week.

Week 2 | Aandacht voor je adem
Je adem helpt je

Je adem is altijd in het hier en nu en vertelt je hoe het met je gaat. Ook kun je leren om je aandacht op je adem te richten, zodat je niet steeds met je hoofd afdwaalt. Je adem is dus erg belangrijk en we doen er deze les een aantal oefeningen mee.

Week 3 | Aandacht voor je lichaam
De bodyscan en mindful yoga

Deze week geven we aandacht aan ons lichaam met de bodyscan en met mindful bewegen. Beide oefeningen leren je aandacht te hebben voor je lichaam en te luisteren naar wat het wil vertellen. En wat je ook voelt, het is helemaal oké. Het hoeft niet anders, jij hoeft niet anders! Mindfulness leert je om uit je hoofd en in je lijf te gaan. En je leert je eigen grenzen te kennen en er naar te luisteren.

Week 4 | Aandacht voor fijne momenten en emoties
Blije gedachten en emoties

Deze week hebben we het over de fijne dingen die we meemaken. En welke gedachten we dan hebben en hoe ons lichaam dan voelt. Ook staan we stil bij de dingen waar we dankbaar voor zijn en we wensen anderen iets fijns toe. Daar word je dan weer blij van :-)

Week 5 | Aandacht voor moeilijke momenten en emoties
Dwarrelende gedachten en stress

Soms gebeuren er dingen die helemaal niet leuk zijn. Dat kan van alles zijn. Vaak hebben we de neiging om deze moeilijke dingen nog moeilijker te maken omdat we het veel groter maken in ons hoofd of ons ertegen verzetten. We denken er heel veel over na en willen de moeilijke gevoelens niet voelen ins onslijf. Mar wat als je leert dat het er mag zijn deze moelijke gevoelens? Als je leert om er niet meer tegen te vechten? Je ontdekt dat je er dan vaak veel beter en rustiger mee om kunt gaan. Je kunt er beter mee ontspannen.

Week 6 | Aandacht voor je gedachten
Is het echt waar wat je denkt?

De gedachten die je hebt, bepalen hoe jij je voelt. We hebben iedere dag heel erg veel gedachten. Veel daarvan zijn geen blije gedachten, maar piekergedachten, zorgelijke gedachten of stressgedachten. Als je die gedachten allemaal gelooft, dan voel je je niet blij. Je leert in deze les dan ook jouw eigen gedachten te onderzoeken. Kloppen ze eigenlijk wel? Hoe zou het zijn als je die piekergedachten nooit meer zou hebben? Fijn hè?

Ervaringen

De afgelopen jaren heb ik al veel kinderen en jongeren een mindfulnesstraining mogen geven. Een aantal ouders en kinderen vertellen hieronder over hun ervaringen.

Individuele mindfulnesstraining voor jongeren

De mindfulnesslessen van Sabiene hebben me geleerd om op te merken dat ik irritatie voel opkomen in mijn lichaam. Hoe ik van rust, naar irritatie ga en dan pas boos en woedend word. Daardoor kan ik eerder bij mezelf ingrijpen. Het lukt me nu vaker om rustiger te blijven. Ik heb heel veel geoefend met mijn adem, en om niet vanuit mijn automatische piloot te reageren als ik irritatie voel opkomen. Het geeft me een soort pauze waarin ik even tijd heb om na te denken hoe ik op een andere, verstandigere manier kan omgaan met deze situatie. Ik kan nu rustig vertellen wat me dwars zit.

Lees verder