Telefoon:06-30 34 14 10
Online of op locatie in Assen
Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT
beschrijving
lesinhoud
ervaringen
Over de individuele mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Een 8-weekse individuele mindfulnesstraining MBSR/MBCT is een mindful coachingsprogramma waarin we inzoomen op jouw hulpvraag. Dit officiële mindfulnessprogramma is bewezen effectief bij stress, overspanning, burn-out, angst, depressie en chronische pijn. We plannen samen de 8 sessies op momenten die ons beiden schikken. Starten kan op korte termijn en vergoeding is mogelijk door werkgever of zorgverzekeraar. Ik ben als categorie 1 mindfulnesstrainer aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN.

Online kan ook!
Je kunt ook online een individuele mindfulnesstraining bij me volgen via videobellen. Dit geeft dezelfde goede resultaten als een training waarbij we in dezelfde ruimte zijn. Geef je de voorkeur aan een mindfulnesstraining in mijn praktijkruimte in Assen, dan houden we uiteraard de nodige coronamaatregelen in acht.

Online leeromgeving en compleet werkboek
Je krijgt onbeperkt toegang tot de online leeromgeving met video's en geluidsbestanden voor thuis en een gedrukt werkboek met extra uitleg, huiswerk en invuloefeningen. Ook krijg je desgewenst toegang tot de lezing over hoogsensitiviteit (HSP).

Resultaten van mindfulness
Je hebt minder stress
Je piekert minder
Je zit lekkerder in je vel
Je kunt je beter ontspannen
Je slaapt beter
Je kunt je beter concentreren
Je geniet meer van dit moment
Je ervaart meer rust
Je zelfvertrouwen neemt toe
Je klachten nemen af
 
Veelgestelde vragen
Wat is mindfulness?

Een mindfulnesstraining kun je ook een aandachttraining noemen. Je leert om van moment tot moment met de aandacht aanwezig te zijn bij wat je doet, denkt en voelt. Zonder erover te oordelen en zonder het anders te willen. Mindfulness leert je om heel bewust in het leven te staan. Het geeft je de vrijheid om bewuste keuzes te maken. Vanuit rust en ontspanning neem je de regie weer over in je leven.

Wat zijn de effecten van mindfulness?

- Mindfulnesstraining helpt om stress, gejaagdheid, onrust en gepieker te verminderen
- Mindfulnesstraining zorgt voor ontspanning, herstel en verbetering van slaap
– Mindfulnesstraining helpt in het vergroten van zelfvertrouwen
– Mindfulnesstraining draagt bij aan het verbeteren van je concentratie
– Mindfulnesstraining zorgt voor verbeterde prestaties op het werk
– Mindfulnesstraining heeft een positief effect op je vitaliteit
– Mindfulnesstraining helpt in het vergroten van zelfinzicht

Wat kan ik verwachten van een mindfulnesstraining?

Iedere week behandelen we een ander thema en doen we oefeningen die bij dat thema horen. Thuis oefen je iedere dag zelfstandig verder met het werkboek en de bestanden. Een mindfulnesstraining is een vaardigheidstraining, dus hoe meer je thuis oefent hoe beter het resultaat!

Zijn de resultaten van een mindfulnesstraining wetenschappelijk onderzocht?

Al tientallen jaren onderzoeken wetenschappers over de hele wereld, en ook in Nederland, de effectiviteit en werking van mindfulness. Het staat inmiddels onomstotelijk vast dat mindfulness een wetenschappelijk bewezen effectieve behandeling is voor veel doelgroepen bij heel veel verschillende klachten en aandoeningen. Nog niet zo lang geleden is een grote meta-analyse gepubliceerd die 142 studies samenvat, met in totaal 12.005 patiënten die verschillende psychiatrische aandoeningen hadden. Hieruit bleek dat op mindfulness gebaseerde behandelingen bij vele aandoeningen veelbelovend zijn en dat vooral goede resultaten worden geboekt bij depressie, pijn en verslavingen (Goldberg et al. 2018).

Ook een andere meta-analyse vond dat mindfulness-based stress reduction (MBSR) en mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) symptomen van depressie, angst en stress verminderen en kwaliteit van leven en fysiek functioneren verbeteren. Je leest er meer over in mijn blog 'Mindfulness en wetenschap'.

Wordt de mindfulnesstraining vergoed?

Werkgevers zijn vrijwel altijd bereid een mindfulnesstraining of persoonlijk coachingstraject te vergoeden. Hiervoor zijn opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar. Sommige zorgverzekeraars vergoeden een mindfulnesstraining (gedeeltelijk) vanuit de aanvullende verzekering. Ik voldoe aan alle gestelde voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen (categorie 1 lid VMBN). Informeer bij je zorgverzekeraar voor de precieze vergoeding en voorwaarden.

Mijn werkgever betaalt mijn mindfulnesstraining. Geldt dan dezelfde prijs?

In dit geval geldt een zakelijk tarief. Ik informeer je graag verder hierover. 

Mijn leven is erg vol en druk. Is dit wel een goed moment om een mindfulnesstraining te volgen?

Juist nu kun je waarschijnlijk goed een mindfulnesstraining MBSR/MBCT gebruiken. Mindfulness helpt je om je meer ontspannen te voelen en om gelijkmoediger en veerkrachtig te zijn.

Ik heb al ervaring met meditatie. Is een mindfulnesstraining nog wel nuttig?

Absoluut! Iedere mindfulnesstraining leer je weer nieuwe dingen over jezelf en kun je nieuwe inzichten opdoen. Bovendien is het een fijne stok achter de deur om te blijven oefenen!

Is mindfulness niet gewoon een hype?

Mindfulness bestaat al sinds de jaren '70 en de effecten van midnfulness zijn door vele honderden wetenschappelijke onderzoeken bewezen. Mindfulness is populair omdat het werkt. De laatste jaren is er om die reden steeds meer aandacht voor. 

Is mindfulness zweverig?

Met mindfulness zitten we letterlijk met 2 benen op de grond. We oefenen ook 'gewoon' op een stoel. Niks zweverigs aan. Je leert om stil te staan bij jezelf en 'naar binnen' te kijken. Zo doe je inzichten op die transformerend zijn en je helpen om andere keuzes te maken. 

Ik vind 8 weken lang duren, kan de training ook sneller?

Mindfulness is geen 'quick fix' en vraagt oefening. Je hebt dus echt 8 weken nodig om je alle oefeningen eigen te maken en resultaat te mogen verwachten van een mindfulnesstraining. Hoe meer tijd je besteedt aan oefenen, hoe beter het resultaat. Dat kost doorzettingsvermogen, maar is het alles waard!

Wat is de VMBN?

De VMBN is de door zorgverzekeraars erkende beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers in Nederland en België.  Het is een kwaliteitskeurmerk voor mindfulnesstrainers. Ik ben als categorie 1 lid bij de VMBN aangesloten (de hoogste categorie) en voldoe aan alle door de zorgverzekeraars gestelde eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Lesinhoud

De individuele mindfulnesstraining MBSR/MBCT voor volwassenen bestaat uit 8 wekelijkse lessen van ongeveer 60 tot 75 minuten. Iedere week behandelen we een ander thema en doen we andere oefeningen.

Week 1
Uit de automatische piloot en bewuster leven

We brengen veel tijd van ons leven door met dingen die we doen op de 'automatische piloot'. Dat zorgt ervoor dat we niet altijd alles van onze ervaring 'meekrijgen', ook niet alle fijne momenten in het leven. Onze gedachten nemen ons vaak mee in de automatische piloot. We blijven ergens over piekeren. Niet omdat we dat willen of omdat het iets oplost, maar omdat het moeilijk is om ons los te maken uit de automatische piloot van het denken. We leren deze week om onze automatische piloot te herkennen en er vaker uit te stappen.

  •  
Week 2
Helder waarnemen en omgaan met hindernissen

Waarnemen doen we met onze vijf zintuigen. In de aandachtsoefeningen leren we ervaren hoe we de zintuigen gebruiken en hoe we nieuwe dingen kunnen opmerken. Je leert bewust je aandacht te richten en niet te blijven 'hangen' in een beperkte ervaring van onze waarneming. Ons denken speelt een grote rol bij het helder kunnen waarnemen. Al snel maken we een 'verhaal' van wat we waarnemen. Dat heeft veel invloed op hoe we ons voelen. Je kunt op een nieuwe manier met obstakels leren omgaan: onderzoeken in plaats van bevechten.

Week 3
Aandacht in beweging en grenzen leren (h)erkennen 

In de training en thuis doen we vanaf deze week korte bewegingsoefeningen die kunnen helpen om de aandacht in het lichaam en in het hier-en-nu te brengen. Ze maken je bewust van je kracht, flexibiliteit en de manier waarop je beweegt. Daarmee kun je je lichaam op een nieuwe, frisse manier ervaren. Het gaat er niet om hiermee een speciaal doel te bereiken: zoals je nu bent, ben je uniek en helemaal oké. Je leert door de bewegingsoefeningen ook je grenzen (h)erkennen. Je ontdekt dat je lichaam een informatiebron van grenzen is; door hiernaar te luisteren kun je een bewust antwoord op uitdagingen leren vinden. Als je de aandacht op de adem richt, is het mogelijk om uit je automatische reacties te stappen.

Week 4
Stressmanagement 

Dagelijks lopen we in het leven tegen dingen aan die we moeilijk vinden. Afhankelijk van hoe we hiermee omgaan, gaan ze ons leven beheersen of glijden ze juist van ons af. Door open te staan voor wat een situatie of gebeurtenis oproept aan gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties, maak je de weg vrij om hier meer bewust en eerlijk op te reageren. Deze week leer je om open te staan voor je ervaring, zodat je met aandacht kunt reageren, in plaats van op de 'automatische' manier. Je leert meer te zijn met wat er is. Stress uit zich met effecten op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Stress leidt tot meer stress, oriëntatie op het negatieve en een spiraal naar beneden. Je leert je eigen landschap van stress kennen en erop te reflecteren.

Week 5
Acceptatie en in actie komen 

Bij het beoefenen van mindfulness geef je aandacht aan wat het meest overheerst in wat we van moment tot moment ervaren. De eerste stap wanneer de aandacht naar een bepaalde plek, bepaalde gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties wordt getrokken, is met milde en vriendelijke blik te kijken naar wat onze aandacht trekt. De tweede stap is zo goed mogelijk op te merken hoe je omgaat met wat er gebeurt. Je leert deze week dat ophouden met dingen anders te willen dan ze zijn een bepaalde vorm van ontspanning geeft. Je leert meer te zijn met wat er is. Je leert o.a. dat het van belang is alle gevoelens te leren herkennen en erkennen, en hoe je adequater om kunt gaan met moeilijke situaties. 

Week 6
Omgaan met lastige gedachten 

Gedachten zijn geen feiten, toch hebben we vaak de neiging om ze voor waar aan te nemen. Je leert o.a. een negatieve gedachte als zodanig te herkennen en te benoemen, zodat je meer afstand kunt nemen tot je gedachten en deze gedachte minder vat op je krijgt. Je wordt je bewust hoe gedachten en gevoelens met elkaar samenhangen. 

Week 7
Goed voor jezelf zorgen 

Wat we van moment tot moment, van uur tot uur, van jaar tot jaar met onze tijd doen, kan grote invloed hebben op ons algemeen welbevinden en op ons vermogen effectief met moeilijkheden om te gaan. Deze week leer je hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Je maakt een passend, realistisch programma om mindfulness in je leven te integreren. Je bent je bewust van je persoonlijke patronen en valkuilen hierbij. Je hebt een aantal gedragsalternatieven beschikbaar om op moeilijke momenten goed voor jezelf te zorgen. Je kunt onbalans in je dagprogramma herkennen en op praktische punten bijsturen.

Week 8
Compassie en gebruiken wat je hebt geleerd 

Je bent aan het einde gekomen van de mindfulness- of aandachttraining. Je hebt geleerd hoe je aandacht kunt hebben voor wat je voelt in je lichaam, hoe je je voelt en wat zich in je denken afspeelt. Je hebt leren stilstaan bij je ervaring (gedachten, gevoelens, lichaam) zonder er direct iets aan hoeven te veranderen. En je hebt geleerd bewust om te gaan met je gedachten, gevoelens, ervaringen en situaties die je in je dagelijks leven tegenkomt. Je maakt een plan met een aantal persoonlijke reminders die je eraan blijven herinneren hoe je de opgedane kennis na de training vast kunt houden. Zodat je die blijvend kunt toepassen in de mooie en moeilijke momenten die je nog zult ervaren in je leven. Die blijven zich immers als vanzelf aandienen.

Ervaringen

Een groot aantal deelnemers ging je de afgelopen jaren voor en volgde een individuele mindfulnesstraining of groepstraining mindfulness. Hieronder kun je van een aantal deelnemers hun ervaringen lezen. 

over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

De mindfulnesstraining bij Sabiene en dat heeft me ontzettend veel gebracht! De grootste winst is misschien wel dat ik veel minder last heb van stemmingswisselingen. Voor de training had ik regelmatig buien waarop het voelde alsof de hele wereld tegen me was. Alles voelde somber en zwaar, niets kon me nog opvrolijken. Bijna dagelijks wel, afgewisseld met momenten waarop het leven juist fantastisch voelde en ik mijn geluk niet op kon. Ik kon die buien nooit zo goed voorspellen, de stemmingen kwamen en gingen zonder duidelijke redenen. Mindfulness gaf me handvatten om er beter mee om te gaan.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Het is inmiddels een aantal maanden geleden dat ik de mindfulnesstraining afrondde. Ik zit veel beter in mijn vel en ik herken mijn valkuil eerder. Als mijn sociale agenda weer eens te vol is, denk ik: 'Waarom doe ik dit nu? Wat zit hier onder?' Ik plan mijn vrije tijd nu veel bewuster en doe soms ook bewust niks. Lekker wat rondlummelen, dagdromen of een boek lezen. Ik denk dat iedereen iets aan een mindfulnesstraining heeft, ook al heb je geen klachten. In die acht weken ga je door een bewustwordingsproces dat transformerend is. Ik weet nu in ieder geval veel beter wie ik ben en wat ik wil.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

De rust en mindfulle houding die Sabiene in alles uitstraalt vond ik heel fijn. Net als haar prettige stem, die de mindfulnessoefeningen extra speciaal maakten. De regelmaat van de wekelijkse lessen vond ik heel helpend. Vooraf leek het best veel, maar ik vond het heel goed vol te houden. Ook omdat het me meteen resultaat opleverde: ik nam eindelijk weer eens de tijd voor mezelf en de oefeningen gaven me naast rust ook veel inzicht in mezelf. Ik hoefde ook niet voortdurend over mezelf te praten zoals bij andere coaching of therapie, maar we deden vooral oefeningen. Dat vond ik erg verfrissend.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik was niet bekend met mindfulness en ben de training bewust met een open blik en zonder verwachtingen in gegaan. De mindfulnesstraining van Sabiene heeft een goede opbouw, waardoor iedere les duidelijker wordt wat mindfulness inhoudt en hoe je dit in praktijk brengt. De lessen hebben een mooie balans tussen uitleg van de theorie en praktische oefeningen. Sabiene is een prettige trainer. Ik voelde me snel bij haar op mijn gemak in de 1-op-1 setting en ze vertaalt op een leuke en duidelijke manier de theorie naar het dagelijkse leven. Ze neemt rustig de tijd om te ondersteunen bij alle oefeningen.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik kon mij niet meer ontspannen, niet los komen van bepaalde gedachten en niet meer genieten van eenvoudige dingen. Ik leerde in de mindfulnesstraining om de dagelijkse dingen meer te accepteren zoals ze komen. Voor een controlefreak zoals ik was dit best lastig. Door mindfulness ben ik meer in balans gekomen. Ik heb de 'aan- en uitknop' nu gevonden. Hieraan heeft Sabiene een belangrijke bijdrage gehad. Enerzijds gaf ze inzichten in gedragingen en patronen, anderzijds koppelde ze theorie aan mijn persoonlijke omstandigheden. Daarbij was haar HSP-analyse over hoogsensitiviteit erg verhelderend.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik wilde altijd dingen perfect doen, er altijd voor een ander zijn, was te streng voor mezelf, zei niet snel ‘nee’, piekerde veel en sliep slecht. Bij Sabiene heb ik mindfulness ervaren en leren toepassen. Wat een eye-opener! Ik heb het al grotendeels verweven in mijn leven en dat bevalt me goed. Ik vind het fijn en voel me krachtiger. Ik accepteer nu mijn hooggevoeligheid, al blijft het soms lastig. Mindfulness is een soort thuiskomen bij mezelf. Ik kan het iedereen aanraden en ben blij en dankbaar dat Sabiene op mijn pad kwam.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Tijdens het volgen van de mindfulnesstraining heeft Sabiene mij laten inzien dat ik al heel lang tegen mezelf aan het vechten was. Door het doen van een Stress-check werd ik met m’n neus op de feiten gedrukt en heb ik besloten me ziek te melden op mijn werk. Als Sabiene mij deze spiegel niet had voorgehouden was ik waarschijnlijk nog veel langer doorgegaan, maar vooral veel verder van huis geweest. Tevens heeft zij mij laten zien dat en hoe je meer moet voelen in plaats van denken. Door te voelen wat ik nodig had en niet gelijk alweer te gaan denken wanneer ik wel weer aan het werk zou kunnen, kon ik alles ook echt even laten voor wat het was. Inmiddels ben ik mijn werkuren weer aan het opbouwen, maar vooral ook aan het luisteren naar wat ik eigenlijk wil of nodig heb om niet weer in dezelfde valkuilen te trappen.

Lees verder