Telefoon:06-30 34 14 10
Op locatie in Assen
8-weekse mindfulness groepstraining MBSR/MBCT
beschrijving
lesinhoud
ervaringen
Over de mindfulness groepstraining MBSR/MBCT

Deze officiële 8-weekse mindfulness groepstraining MBSR/MBCT is bewezen effectief bij stress, overspanning en burn-out, angst en depressie. Vergoeding is mogelijk via je werkgever of zorgverzekeraar.

Start op woensdagochtend 10 februari 2021

De eerstvolgende mindfulness groepstraining op locatie start op woensdagochtend 10 februari in Assen. De overige lesdata zijn: 17 februari, 3, 10, 17, 24 en 31 maart en 7 april. We starten steeds om 10 uur en ronden af rond 11.30 uur. Er is geen les in de voorjaarsvakantie (week 8). Uiteraard worden de coronarichtlijnen gevolgd en wijs ik alle deelnemers vooraf op het naleven hiervan. 

Je kunt ook een online mindfulness groepstraining volgen. De eerstvolgende online mindfulness groepstraining start op dinsdagavond 9 februari 2021.

Ook een individuele mindfulnesstraining is mogelijk. Deze kan starten op elk moment.

Resultaten van mindfulness
Je hebt minder stress
Je piekert minder
Je zit lekkerder in je vel
Je kunt je beter ontspannen
Je slaapt beter
Je kunt je beter concentreren
Je geniet meer van dit moment
Je ervaart meer rust
Je zelfvertrouwen neemt toe
Je klachten nemen af
 
Veelgestelde vragen
Hoe corona-proof is de mindfulnesstraining?

Tijdens alle trainingen en coachingsessies zorg ik ervoor dat we 1,5 meter afstand van elkaar bewaren. In mijn praktijkruimte is voldoende ruimte voor 2 deelnemers. Zijn er meer deelnemers, dan wijken we uit naar een externe locatie in Assen waar we voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Ik zorg ervoor dat alle materialen die we gebruiken schoon zijn. Uiteraard mag je ook je eigen yogamat, kussen en eventueel deken meenemen. Met alle deelnemers maak ik vooraf afspraken over het verplicht afmelden bij verkoudheid, hoesten en/of koorts. Wanneer we door een eventuele lockdown niet meer fysiek bij elkaar kunnen komen, vervolgen we de mindfulnesstraining online via videobellen. De resultaten daarvan zijn vergelijkbaar met een fysieke mindfulnesstraining.

Wat is mindfulness?

Een mindfulnesstraining kun je ook een aandachttraining noemen. Je leert om van moment tot moment met de aandacht aanwezig te zijn bij wat je doet, denkt en voelt. Zonder erover te oordelen en zonder het anders te willen. Mindfulness leert je om heel bewust in het leven te staan. Het geeft je de vrijheid om bewuste keuzes te maken. Vanuit rust en ontspanning neem je de regie weer over in je leven.

Wat zijn de effecten van mindfulness?

- Mindfulnesstraining helpt om stress, gejaagdheid, onrust en gepieker te verminderen
- Mindfulnesstraining zorgt voor ontspanning, herstel en verbetering van slaap
– Mindfulnesstraining helpt in het vergroten van zelfvertrouwen
– Mindfulnesstraining draagt bij aan het verbeteren van je concentratie
– Mindfulnesstraining zorgt voor verbeterde prestaties op het werk
– Mindfulnesstraining heeft een positief effect op je vitaliteit
– Mindfulnesstraining helpt in het vergroten van zelfinzicht

Wat kan ik verwachten van een mindfulnesstraining?

Iedere week behandelen we een ander thema en doen we oefeningen die bij dat thema horen. Thuis oefen je iedere dag zelfstandig verder met het werkboek en de bestanden. Een mindfulnesstraining is een vaardigheidstraining, dus hoe meer je thuis oefent hoe beter het resultaat!

Zijn de resultaten van een mindfulnesstraining wetenschappelijk onderzocht?

Al tientallen jaren onderzoeken wetenschappers over de hele wereld, en ook in Nederland, de effectiviteit en werking van mindfulness. Het staat inmiddels onomstotelijk vast dat mindfulness een wetenschappelijk bewezen effectieve behandeling is voor veel doelgroepen bij heel veel verschillende klachten en aandoeningen. Nog niet zo lang geleden is een grote meta-analyse gepubliceerd die 142 studies samenvat, met in totaal 12.005 patiënten die verschillende psychiatrische aandoeningen hadden. Hieruit bleek dat op mindfulness gebaseerde behandelingen bij vele aandoeningen veelbelovend zijn en dat vooral goede resultaten worden geboekt bij depressie, pijn en verslavingen (Goldberg et al. 2018).

Ook een andere meta-analyse vond dat mindfulness-based stress reduction (MBSR) en mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) symptomen van depressie, angst en stress verminderen en kwaliteit van leven en fysiek functioneren verbeteren. Je leest er meer over in mijn blog 'Mindfulness en wetenschap'.

Wordt de mindfulnesstraining vergoed?

Werkgevers zijn vrijwel altijd bereid een mindfulnesstraining of persoonlijk coachingstraject te vergoeden. Hiervoor zijn opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar. Sommige zorgverzekeraars vergoeden een mindfulnesstraining (gedeeltelijk) vanuit de aanvullende verzekering. Ik voldoe aan alle gestelde voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen (categorie 1 lid VMBN). Informeer bij je zorgverzekeraar voor de precieze vergoeding en voorwaarden.

Mijn werkgever betaalt mijn mindfulnesstraining. Geldt dan dezelfde prijs?

In dit geval geldt een zakelijk tarief. Ik informeer je er graag verder over.

Mijn leven is erg vol en druk. Is dit wel een goed moment om een mindfulnesstraining te volgen?

Juist nu kun je waarschijnlijk goed een mindfulnesstraining MBSR/MBCT gebruiken. Mindfulness helpt je om je meer ontspannen te voelen en om gelijkmoediger en veerkrachtig te zijn.

Ik heb al ervaring met meditatie. Is een mindfulnesstraining nog wel nuttig?

Absoluut! Iedere mindfulnesstraining leer je weer nieuwe dingen over jezelf en kun je nieuwe inzichten opdoen. Bovendien is het een fijne stok achter de deur om te blijven oefenen!

Is mindfulness niet gewoon een hype?

Mindfulness bestaat al sinds de jaren '70 en de effecten van midnfulness zijn door vele honderden wetenschappelijke onderzoeken bewezen. Mindfulness is populair omdat het werkt. De laatste jaren is er om die reden steeds meer aandacht voor. 

Is mindfulness zweverig?

Met mindfulness zitten we letterlijk met 2 benen op de grond. We oefenen ook 'gewoon' op een stoel. Niks zweverigs aan. Je leert om stil te staan bij jezelf en 'naar binnen' te kijken. Zo doe je inzichten op die transformerend zijn en je helpen om andere keuzes te maken. 

Ik vind 8 weken lang duren, kan de training ook sneller?

Mindfulness is geen 'quick fix' en vraagt oefening. Je hebt dus echt 8 weken nodig om je alle oefeningen eigen te maken en resultaat te mogen verwachten van een mindfulnesstraining. Hoe meer tijd je besteedt aan oefenen, hoe beter het resultaat. Dat kost doorzettingsvermogen, maar is het alles waard!

Wat is de VMBN?

De VMBN is de door zorgverzekeraars erkende beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers in Nederland en België.  Het is een kwaliteitskeurmerk voor mindfulnesstrainers. Ik ben als categorie 1 lid bij de VMBN aangesloten (de hoogste categorie) en voldoe aan alle door de zorgverzekeraars gestelde eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Lesinhoud

De individuele mindfulnesstraining MBSR/MBCT voor volwassenen bestaat uit 8 wekelijkse lessen van ongeveer 60 tot 75 minuten. Iedere week behandelen we een ander thema en doen we andere oefeningen.

Week 1
Uit de automatische piloot en bewuster leven

We brengen veel tijd van ons leven door met dingen die we doen op de 'automatische piloot'. Dat zorgt ervoor dat we niet altijd alles van onze ervaring 'meekrijgen', ook niet alle fijne momenten in het leven. Onze gedachten nemen ons vaak mee in de automatische piloot. We blijven ergens over piekeren. Niet omdat we dat willen of omdat het iets oplost, maar omdat het moeilijk is om ons los te maken uit de automatische piloot van het denken. We leren deze week om onze automatische piloot te herkennen en er vaker uit te stappen.

  •  
Week 2
Helder waarnemen en omgaan met hindernissen

Waarnemen doen we met onze vijf zintuigen. In de aandachtsoefeningen leren we ervaren hoe we de zintuigen gebruiken en hoe we nieuwe dingen kunnen opmerken. Je leert bewust je aandacht te richten en niet te blijven 'hangen' in een beperkte ervaring van onze waarneming. Ons denken speelt een grote rol bij het helder kunnen waarnemen. Al snel maken we een 'verhaal' van wat we waarnemen. Dat heeft veel invloed op hoe we ons voelen. Je kunt op een nieuwe manier met obstakels leren omgaan: onderzoeken in plaats van bevechten.

Week 3
Aandacht in beweging en grenzen leren (h)erkennen 

In de training en thuis doen we vanaf deze week korte bewegingsoefeningen die kunnen helpen om de aandacht in het lichaam en in het hier-en-nu te brengen. Ze maken je bewust van je kracht, flexibiliteit en de manier waarop je beweegt. Daarmee kun je je lichaam op een nieuwe, frisse manier ervaren. Het gaat er niet om hiermee een speciaal doel te bereiken: zoals je nu bent, ben je uniek en helemaal oké. Je leert door de bewegingsoefeningen ook je grenzen (h)erkennen. Je ontdekt dat je lichaam een informatiebron van grenzen is; door hiernaar te luisteren kun je een bewust antwoord op uitdagingen leren vinden. Als je de aandacht op de adem richt, is het mogelijk om uit je automatische reacties te stappen.

Week 4
Stressmanagement 

Dagelijks lopen we in het leven tegen dingen aan die we moeilijk vinden. Afhankelijk van hoe we hiermee omgaan, gaan ze ons leven beheersen of glijden ze juist van ons af. Door open te staan voor wat een situatie of gebeurtenis oproept aan gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties, maak je de weg vrij om hier meer bewust en eerlijk op te reageren. Deze week leer je om open te staan voor je ervaring, zodat je met aandacht kunt reageren, in plaats van op de 'automatische' manier. Je leert meer te zijn met wat er is. Stress uit zich met effecten op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Stress leidt tot meer stress, oriëntatie op het negatieve en een spiraal naar beneden. Je leert je eigen landschap van stress kennen en erop te reflecteren.

Week 5
Acceptatie en in actie komen 

Bij het beoefenen van mindfulness geef je aandacht aan wat het meest overheerst in wat we van moment tot moment ervaren. De eerste stap wanneer de aandacht naar een bepaalde plek, bepaalde gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties wordt getrokken, is met milde en vriendelijke blik te kijken naar wat onze aandacht trekt. De tweede stap is zo goed mogelijk op te merken hoe je omgaat met wat er gebeurt. Je leert deze week dat ophouden met dingen anders te willen dan ze zijn een bepaalde vorm van ontspanning geeft. Je leert meer te zijn met wat er is. Je leert o.a. dat het van belang is alle gevoelens te leren herkennen en erkennen, en hoe je adequater om kunt gaan met moeilijke situaties. 

Week 6
Omgaan met lastige gedachten 

Gedachten zijn geen feiten, toch hebben we vaak de neiging om ze voor waar aan te nemen. Je leert o.a. een negatieve gedachte als zodanig te herkennen en te benoemen, zodat je meer afstand kunt nemen tot je gedachten en deze gedachte minder vat op je krijgt. Je wordt je bewust hoe gedachten en gevoelens met elkaar samenhangen. 

Week 7
Goed voor jezelf zorgen 

Wat we van moment tot moment, van uur tot uur, van jaar tot jaar met onze tijd doen, kan grote invloed hebben op ons algemeen welbevinden en op ons vermogen effectief met moeilijkheden om te gaan. Deze week leer je hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Je maakt een passend, realistisch programma om mindfulness in je leven te integreren. Je bent je bewust van je persoonlijke patronen en valkuilen hierbij. Je hebt een aantal gedragsalternatieven beschikbaar om op moeilijke momenten goed voor jezelf te zorgen. Je kunt onbalans in je dagprogramma herkennen en op praktische punten bijsturen.

Week 8
Compassie en gebruiken wat je hebt geleerd 

Je bent aan het einde gekomen van de mindfulness- of aandachttraining. Je hebt geleerd hoe je aandacht kunt hebben voor wat je voelt in je lichaam, hoe je je voelt en wat zich in je denken afspeelt. Je hebt leren stilstaan bij je ervaring (gedachten, gevoelens, lichaam) zonder er direct iets aan hoeven te veranderen. En je hebt geleerd bewust om te gaan met je gedachten, gevoelens, ervaringen en situaties die je in je dagelijks leven tegenkomt. Je maakt een plan met een aantal persoonlijke reminders die je eraan blijven herinneren hoe je de opgedane kennis na de training vast kunt houden. Zodat je die blijvend kunt toepassen in de mooie en moeilijke momenten die je nog zult ervaren in je leven. Die blijven zich immers als vanzelf aandienen.

Ervaringen

Een groot aantal deelnemers ging je de afgelopen jaren voor en volgde een individuele mindfulnesstraining of groepstraining mindfulness. Hieronder kun je van een aantal deelnemers hun ervaringen lezen. 

over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

De mindfulnesstraining bij Sabiene en dat heeft me ontzettend veel gebracht! De grootste winst is misschien wel dat ik veel minder last heb van stemmingswisselingen. Voor de training had ik regelmatig buien waarop het voelde alsof de hele wereld tegen me was. Alles voelde somber en zwaar, niets kon me nog opvrolijken. Bijna dagelijks wel, afgewisseld met momenten waarop het leven juist fantastisch voelde en ik mijn geluk niet op kon. Ik kon die buien nooit zo goed voorspellen, de stemmingen kwamen en gingen zonder duidelijke redenen. Mindfulness gaf me handvatten om er beter mee om te gaan.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Het is inmiddels een aantal maanden geleden dat ik de mindfulnesstraining afrondde. Ik zit veel beter in mijn vel en ik herken mijn valkuil eerder. Als mijn sociale agenda weer eens te vol is, denk ik: 'Waarom doe ik dit nu? Wat zit hier onder?' Ik plan mijn vrije tijd nu veel bewuster en doe soms ook bewust niks. Lekker wat rondlummelen, dagdromen of een boek lezen. Ik denk dat iedereen iets aan een mindfulnesstraining heeft, ook al heb je geen klachten. In die acht weken ga je door een bewustwordingsproces dat transformerend is. Ik weet nu in ieder geval veel beter wie ik ben en wat ik wil.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

De rust en mindfulle houding die Sabiene in alles uitstraalt vond ik heel fijn. Net als haar prettige stem, die de mindfulnessoefeningen extra speciaal maakten. De regelmaat van de wekelijkse lessen vond ik heel helpend. Vooraf leek het best veel, maar ik vond het heel goed vol te houden. Ook omdat het me meteen resultaat opleverde: ik nam eindelijk weer eens de tijd voor mezelf en de oefeningen gaven me naast rust ook veel inzicht in mezelf. Ik hoefde ook niet voortdurend over mezelf te praten zoals bij andere coaching of therapie, maar we deden vooral oefeningen. Dat vond ik erg verfrissend.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik was niet bekend met mindfulness en ben de training bewust met een open blik en zonder verwachtingen in gegaan. De mindfulnesstraining van Sabiene heeft een goede opbouw, waardoor iedere les duidelijker wordt wat mindfulness inhoudt en hoe je dit in praktijk brengt. De lessen hebben een mooie balans tussen uitleg van de theorie en praktische oefeningen. Sabiene is een prettige trainer. Ik voelde me snel bij haar op mijn gemak in de 1-op-1 setting en ze vertaalt op een leuke en duidelijke manier de theorie naar het dagelijkse leven. Ze neemt rustig de tijd om te ondersteunen bij alle oefeningen.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor jongeren

De mindfulnesslessen van Sabiene hebben me geleerd om op te merken dat ik irritatie voel opkomen in mijn lichaam. Hoe ik van rust, naar irritatie ga en dan pas boos en woedend word. Daardoor kan ik eerder bij mezelf ingrijpen. Het lukt me nu vaker om rustiger te blijven. Ik heb heel veel geoefend met mijn adem, en om niet vanuit mijn automatische piloot te reageren als ik irritatie voel opkomen. Het geeft me een soort pauze waarin ik even tijd heb om na te denken hoe ik op een andere, verstandigere manier kan omgaan met deze situatie. Ik kan nu rustig vertellen wat me dwars zit.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Onze dochter (11) heeft veel gehad aan de mindfulnesstraining. Juist op deze leeftijd. Er gebeurt heel wat in het leven van een tiener. De training bracht net die extra rust in haar leven. Even stilstaan bij jezelf. Wie ben je en wat vind je belangrijk. Helemaal terug naar de innerlijke basis en dat geeft onze dochter heel wat energie en zelfvertrouwen. Met plezier ging ze dan ook elke week heen. Thuis liet ze vol trots de opdracht zien die ze in een map meekrijgt en ze oefent op haar kamer. Als ouders worden we op de hoogte gehouden. Dat is fijn, want tieners vertellen niet altijd alles meer ;-)

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Onze dochter (8 jaar) was vaak boos en kon door piekeren moeilijk in slaap komen. Met behulp van de zesweekse mindfulnesstraining van Sabiene is ze rustiger geworden en kan ze haar emoties beter verwoorden. Hierdoor kan zowel zijzelf als haar omgeving er beter mee omgaan en wordt ze minder snel boos. Ook het in slaap vallen gaat beter. Ze vond de lessen bij Sabiene heerlijk en ging er met veel plezier naar toe. Ook het werkboek voor thuis vond ze erg leuk om mee aan de slag te gaan. Via persoonlijk contact en de mail werden we op de hoogte gehouden van de lessen, dat was ook erg prettig.

Lees verder
over de Stress- en burn-outcoaching op maat

Een tijdje geleden ben ik begonnen bij Sabiene en wat heeft dit mij veel geholpen! Door Sabiene ben ik er achter gekomen dat ik hoogsensitief ben. Eindelijk wist ik wat er al die jaren aan de hand was: het altijd goed willen doen, sfeergevoelig, moe zijn na het bezoek aan drukke plekken, sterk reageren op geluid en het vele nadenken. Ik dacht altijd al dat er iets was, maar wist nooit precies wat en wat ik er mee aan moest. Door dit coachingstraject met daarin o.a. de volledige 8-weekse mindfulnesstraining heb ik geleerd hoe ik met mijn hoogsensitiviteit om moet gaan en snap ik mijzelf veel beter.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik kon mij niet meer ontspannen, niet los komen van bepaalde gedachten en niet meer genieten van eenvoudige dingen. Ik leerde in de mindfulnesstraining om de dagelijkse dingen meer te accepteren zoals ze komen. Voor een controlefreak zoals ik was dit best lastig. Door mindfulness ben ik meer in balans gekomen. Ik heb de 'aan- en uitknop' nu gevonden. Hieraan heeft Sabiene een belangrijke bijdrage gehad. Enerzijds gaf ze inzichten in gedragingen en patronen, anderzijds koppelde ze theorie aan mijn persoonlijke omstandigheden. Daarbij was haar HSP-analyse over hoogsensitiviteit erg verhelderend.

Lees verder
over de Online workshop Beter ademen®

Door de mindfulnesstraining heb ik handvaten gekregen om vanuit mijn eigen gedachten, gevoel en emotie te leven. Hierdoor kom ik sterker in de realiteit. Ook heb ik geleerd om te gaan met het 'drama' in mijn hoofd. Bij stressmomenten lukt het me soms beter bij de feite te blijven. De oefeningen en het werkboek zijn nuttig en ook nu gebruik ik die nog bijna dagelijks. De training heb ik online gevolgd en dit werkte goed voor mij. Geen reistijd en lekker in mijn eigen omgeving. De benadering was persoonlijk en betrokken. Bijkomend voordeel is dat online me heeft geholpen thuis een rustplek te creëren waar ik de oefeningen kon doen. Juist omdat het zo belangrijk is de oefeningen toe te passen in het dagelijks leven.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Ik heb toen ik 11 jaar was (groep 7) een mindfulnesstraining gevolgd. Ik had vaak stress, piekerde veel en kwam slecht in slaap door al die (pieker)gedachten die ik had.  Met behulp van mindfulness heb ik geleerd om beter om te gaan met stress. Ik werd me bewuster van het feit dat ik stress had en herkende signalen van stress bij mezelf, zoals boosheid en vermoeidheid. Ook deed ik oefeningen waardoor ik mij meer kon ontspannen en waarmee ik ook beter in slaap kon komen. Het is nu ruim 4 jaar geleden dat ik een mindfulnesstraining bij Sabiene heb gevolgd en ik heb er nog altijd profijt van. Ik ervaar meer rust, maak mij minder druk om dingen die ik niet kan veranderen en ik slaap sneller.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik wilde altijd dingen perfect doen, er altijd voor een ander zijn, was te streng voor mezelf, zei niet snel ‘nee’, piekerde veel en sliep slecht. Bij Sabiene heb ik mindfulness ervaren en leren toepassen. Wat een eye-opener! Ik heb het al grotendeels verweven in mijn leven en dat bevalt me goed. Ik vind het fijn en voel me krachtiger. Ik accepteer nu mijn hooggevoeligheid, al blijft het soms lastig. Mindfulness is een soort thuiskomen bij mezelf. Ik kan het iedereen aanraden en ben blij en dankbaar dat Sabiene op mijn pad kwam.

Lees verder
over de Online mindfulnesspakket voor kinderen en ouders

We hadden het werkboek direct de volgende dag al in huis! Bedankt voor het snelle opsturen. We zijn direct begonnen met het werkboek, en de video's en audiobestanden in de online leeromgeving en het gaat heel goed! Myrthe vindt het leuk om te mediteren. Dit doen we ‘s avonds voor ze naar bed gaat. Ze heeft nog geen dag overgeslagen. Ons bedritueel was altijd al rustig een boekje lezen, maar door het mediteren wordt ze ook direct rustiger in haar lijf (of in haar hoofd en vervolgens dus ook in haar lijf). De opdrachtjes uit het werkboek doen we niet dagelijks, maar in ons eigen tempo. We willen voorkomen dat het als 'moeten' gaat voelen naast het mediteren. Maar omdat het zo goed gaat, ze het leuk vindt en ze haar focus er best goed bij kan houden, kunnen we het wat meer uitbreiden komende dagen. We begeleiden haar met de meditaties door het samen te doen en sommige dingen te verduidelijken met voorbeelden of door haar hand op haar buik te leggen of haar hand voor haar neus te laten houden zodat ze de adem kan voelen enz. Myrthe kletst altijd heel gezellig terug als je een vraag stelt in de filmpjes en de audio bestanden.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Bij jongens van de leeftijd van Bas moet je als ouders wel eens je kind aansporen om huiswerk e.d. te maken, maar de oefeningen die hij van Sabiene meekreeg deed hij uit zich zelf. Dat was super om te ervaren. Zelf zegt hij dat dit een leuke en nuttige training was. Wanneer hij nu in de klas even is afgeleid, kan hij weer sneller op gang komen. Dat hij zich weer makkelijker kan richten op het schoolwerk is al een stukje winst en geeft hem ook meer zelfvertrouwen. De training viel midden in de coronatijd en de trainingen konden online worden voortgezet. Ook dit verliep super. Het contact met Sabiene hebben wij als zeer prettig ervaren.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Tijdens het volgen van de mindfulnesstraining heeft Sabiene mij laten inzien dat ik al heel lang tegen mezelf aan het vechten was. Door het doen van een Stress-check werd ik met m’n neus op de feiten gedrukt en heb ik besloten me ziek te melden op mijn werk. Als Sabiene mij deze spiegel niet had voorgehouden was ik waarschijnlijk nog veel langer doorgegaan, maar vooral veel verder van huis geweest. Tevens heeft zij mij laten zien dat en hoe je meer moet voelen in plaats van denken. Door te voelen wat ik nodig had en niet gelijk alweer te gaan denken wanneer ik wel weer aan het werk zou kunnen, kon ik alles ook echt even laten voor wat het was. Inmiddels ben ik mijn werkuren weer aan het opbouwen, maar vooral ook aan het luisteren naar wat ik eigenlijk wil of nodig heb om niet weer in dezelfde valkuilen te trappen.

Lees verder