NeverMindzz

Mindfulness & coaching bij hoogsensitiviteit

Sabiene Seip | Assen

Evi (20) - HBO Studente



'Mindfulness heeft ervoor gezorgd dat ik veel rustiger en bewuster reageer'

Ik overwoog al een tijdje een mindfulnesstraining te volgen. Mijn gedachten gingen soms behoorlijk met me op de loop en dat leverde heel vaak stress op. Die stress heeft bij mij bijna altijd te maken met ‘het goed willen doen’. Of het nu voor school is, op mijn werk of in contact met anderen. Sabiene heeft me uitgelegd dat dat typisch een eigenschap is die bij hoogsensitiviteit hoort.

'Stress wordt door mijn eigen gedachten veroorzaakt'

Mindfulness liet me inzien dat de stress door mijn eigen gedachten wordt veroorzaakt en dat ik die stress vooral ervaar als onrust in mijn lichaam, een hoge ademhaling en schouderpijn. Ik begin bij stress ook altijd veel en heel druk te praten.

Tijdens de mindfulnesstraining heb ik geleerd om mijn gedachten van een afstandje te bekijken. Ik ontdekte allerlei negatieve gedachtenpatronen over mezelf. Ik dacht bijvoorbeeld vaak dat ik iets niet kon of dat niemand me aardig vond. Als ik nu een negatieve gedachte heb, dan zeg ik tegen mezelf: ‘Nee, dat is helemaal niet waar!’. Ik ben in mijn hoofd en in mijn handelen veel vriendelijker voor mezelf geworden.

'Mijn gevoeligheid voor geluiden wordt steeds minder'

Voorheen dacht ik altijd eerst aan anderen: ‘Hoe voelen die zich erbij als ik dat doe of zeg?’ Nu denk ik vaker: ‘Wat heb ík nodig?’ Bijvoorbeeld als ik thuis kom van school. Vanwege mijn hoogsensitiviteit ben ik soms overprikkeld door alle drukte van mensen en geluiden op school en in de trein. Als ik daarna thuis kom, heb ik echt even een moment voor mezelf nodig op mijn kamer. Mijn vermoeidheid zakt dan veel sneller af en ik ben daarna gezelliger voor mijn huisgenoten. Die gevoeligheid voor geluiden, ook een kenmerk van mijn hoogsensitiviteit, wordt trouwens steeds minder. Ik hoor het wel, maar ik irriteer me er niet meer zo snel aan als voor de training. Hierdoor vraagt het ook minder energie van me.

In mijn communicatie met anderen reageer ik nu veel bewuster en rustiger. Als mijn vader voorheen iets zei waar ik het niet mee eens was, dan ging ik daar meteen vol op in. Dan ontstond er al snel een soort ruzie-achtige sfeer. Tegenwoordig reageer ik niet meer zo vanuit de automatische piloot. Ik ga er niet direct tegenin, denk eerst rustig na en reageer dan pas. De discussie verloopt dan veel rustiger en we raken allebei minder snel geïrriteerd. Vaak zie ik er dan zelfs de humor wel van in en denk: ‘Het heeft helemaal geen zin om me daar druk over te maken’.

'De mindfulnessoefening haalde me uit mijn black-out'

Ook in stressvolle situaties kan ik veel meer de rust bewaren. Een mooi voorbeeld is de herkansing voor een mondeling tentamen dat ik had op school. Het eerste tentamen had ik volledig verknald, omdat de docente heel nors keek en me dat heel onzeker en gestresst maakte. Van de spanning deed ik dingen fout en zakte ik. Halverwege de mindfulnesstraining moest ik bij dezelfde, norse, docente een herkansing doen en ik dreigde opnieuw helemaal vast te lopen bij een van haar mondelinge vragen. Ik had echt een black-out, raakte gespannen en baalde al van mezelf. Als een wonder dacht ik aan de mindfulnesstraining, en herinnerde me de oefening om mijn adembeweging te volgen. Ik deed dat en voelde me direct rustiger worden. En opeens schoot me het goede antwoord te binnen. Zo haalde ik toch mijn tentamen!

Ik koos voor een online mindfulnesstraining, omdat ik de training graag bij Sabiene wilde volgen vanwege haar kennis over hoogsensitiviteit. Omdat ze niet in de buurt woont, was het geen optie om iedere week persoonlijk langs te gaan. Deze online training was dan ook een mooie oplossing. Vooraf hebben we trouwens wel een persoonlijk kennismakingsgesprek gehad, maar daarna verliepen alle lessen via een live videoverbinding. Ik heb de gebruikelijke achtweekse mindfulnesstraining gevolgd, met alle theorie en oefeningen die daarbij horen. Het is me erg goed bevallen en belangrijker: het heeft me heel veel opgeleverd.”

Stuur je bericht

Wil je je aanmelden of heb je een vraag? 
Neem vrijblijvend contact met me op!

Ik meld me aan voor de nieuwsbrief