NeverMindzz

Mindfulness & coaching bij hoogsensitiviteit

Sabiene Seip | Assen

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Wat is hoogsensitiviteit?

Misschien weet je al langer dat je hoogsensitief bent, heb je dit nog maar net ontdekt of twijfel je nog. De eigenschap hoogsensitiviteit wordt vaak niet goed begrepen. Je kunt je daardoor als hoogsensitief persoon (HSP) behoorlijk eenzaam en miskend voelen. Zonde! Want hoogsensitiviteit is een eigenschap met prachtige kwaliteiten. Je bent van grote meerwaarde voor onze maatschappij!

Ongeveer 20% van zowel alle mannen als vrouwen is hoogsensitief. Zij zijn niet alleen gevoeliger voor fysieke en emotionele prikkels en nieuwe situaties, maar verwerken deze prikkels ook veel intensiever dan niet-hoogsensitieve mensen én reageren er sterker op. Inmiddels wordt al ruim 20 jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoogsensitiviteit. Een waardevolle eigenschap met veel kwaliteiten, maar ook met een kwetsbaarheid voor stress. Dus als je gevoelig bent voor verschillende soorten prikkels, deze prikkels intens verwerkt én er sterk op reageert, kun je spreken van hoogsensitiviteit.

Drie soorten prikkels

Er zijn drie soorten prikkels: lichamelijke, emotionele en prikkels voortkomend uit nieuwe situaties.
Lichamelijke prikkels: vb. harde geluiden, fel licht, irritaties op de huid (kledinglabeltjes, draadjes in sokken), pijn, sterke geuren, sterke smaken, ‘stukjes’ in eten, niet vies of nat willen worden (zandbak, strand).
Emotionele prikkels: vb. stemmingen van anderen, sfeer, verwachtingen van anderen, leed van anderen en/of dieren, intense eigen emoties, energieën uit de spirituele wereld.
Prikkels uit nieuwe situaties: vb. eerst de situatie observeren en dan pas meedoen, verandering in interieur of uiterlijk zien, moeilijk omgaan met veranderingen (dagritme, in je leven) en snel schrikken.

Het hoogsensitieve brein

Het hoogsensitieve brein werkt anders dan het brein van niet-hoogsensitieve mensen. In eenzelfde situatie merkt een hoogsensitief persoon andere dingen op en trekt er vaak andere conclusies uit. De werking van de hersenen van HSP verschilt op alle drie stadia van informatieverwerking: opmerken, verwerken én reageren.

Intense verwerking

De intense verwerking van die prikkels herken je aan het stop-en-check systeem en de optimale-optie-ambitie. In het kort komt het stop-en-check systeem erop neer dat hoogsensitieve mensen vaak eerst een pauze nemen om alle input te verwerken, voordat zij reageren. De optimale-optie-ambitie betekent dat hoogsensitieve mensen graag de beste keuze maken. Dat kost meer tijd (voor- en nadelen afwegen) en energie. Je leest er meer over in mijn blog over het hoogsensitieve brein.

Intense reactie

De sterke reactie op prikkels merk je aan je heftige emoties, een sterke stress-reactie en de impact van die prikkels.

Soorten HSP

Niet iedere HSP’er is hetzelfde. Sommigen zijn introvert (zij laden op als ze alleen zijn), anderen zijn extravert (zij laden op in gezelschap) en er is een groep hoogsensitieve High Sensation Seekers (HSS). Zij zijn vaker extravert (niet altijd!), zoeken de uitdagingen en grenzen op in het leven en zijn gevoeliger voor bore-out (verveling)! Ze leven met één voet op de gaspedaal en één voet op de rem.

De 10 talenten van HSP

Sommige mensen ervaren hun hoogsensitiviteit als last. Maar je kunt het natuurlijk ook (leren) bekijken vanuit de positieve kant. Want wist je dat je als HSP heel veel talenten hebt? En die talenten worden vaak enorm gewaardeerd door de mensen en collega's om je heen.
Talent om subtiel waar te nemen
Talent om te genieten van kleine dingen
Talent om het perspectief van anderen te begrijpen
Talent om het grote geheel te kunnen zien
Talent om weloverwogen beslissingen te nemen
Talent om intuïtieve beslissingen te nemen
Talent om sociale context te lezen
Talent om verantwoordelijkheid te nemen
Talent om creatief te denken
Talent tot zelfreflectie en verbetering

Herken je ze? In deze blog lees je er meer over

Wat kun je doen?

Loop je vast op je hoogsensitiviteit, dan is het goed je te realiseren dat je er heel goed zelf mee aan het werk kunt. Een achtweekse mindfulnesstraining leert je om tot inzichten te komen en aan de slag te gaan met onderstaande punten.

In jezelf

Leren begrijpen waarom je je zo voelt
Leren kiezen vanuit jezelf
Leren om goed te zorgen voor jezelf
Leren loslaten wat je niet kunt veranderen
Leren bewuste keuzes te maken

In gesprek met de ander

Leren aangeven wat voor jou belangrijk is
Leren aangeven wat de ander kan doen
Leren aangeven wat je zelf wilt doen

Regelmatig evalueren

Voelt de situatie goed voor mij?
Wat is de kern van het probleem?
Wat kan ik anders doen?
Wat kan ik de ander vragen?
Wat heb ik te leren accepteren?