NeverMindzz

Praktijk voor mindfulness & coaching bij hoogsensitiviteit

Sabiene Seip | Assen

Mindfulness en hoogsensitiviteit

Steeds vaker geef ik de achtweekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT aan hoogsensitieve personen (HSP). Ze nemen vaak contact met me op vanwege stressklachten, overspanning, burn-out, angsten, piekeren en slaapproblemen, maar ook met chronische pijnklachten zoals fibromyalgie.

Naast de vaste thema's uit de mindfulnesstraining (o.a. het herkennen van je automatische piloot, je stressreacties en gedachten) leg ik dan ook uit hoe ons hoogsensitieve brein werkt. Snappen dat je als HSP niet alleen gevoelig bent voor prikkels, maar dat je die prikkels ook veel intenser verwerkt, helpt deelnemers aan de mindfulnesstraining te begrijpen waarom ze zoveel in hun hoofd zitten. En dat dat verklaart waarom ze verhoogde spierspanning kunnen ervaren, de neiging hebben tot piekeren, moeilijk keuzes kunnen maken, slaapproblemen ontwikkelen en zo afglijden tot overspanning of uiteindelijk zelfs burn-out.

Met behulp van de mindfulnessoefeningen leren ze om zich eens even niet op de buitenwereld te richten en rekening te houden met de verwachtingen van anderen. Ze leren zich naar binnen te keren en contact te maken met de eigen gedachten, gevoelens, emoties en lichaamssensaties. Even niets doen, maar alleen maar even zijn met wat er op dat moment is.

Vaak heeft dat tot gevolg dat het (hoogsensitieve) brein tot rust komt en lichaam en geest ontspannen. De overprikkeling verdwijnt en de HSP kan weer profiteren van de kwaliteiten die hoogsensitiviteit met zich meebrengt, zoals het intens kunnen genieten, creatief kunnen denken, kansen en mogelijkheden kunnen zien, zich goed kunnen inleven in anderen, goed analytisch kunnen denken en goed op zichzelf kunnen reflecteren.