Telefoon:06-30 34 14 10
8-weekse training
ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
beschrijving
lesinhoud
ervaringen
Over de 8-weekse ACT-training

Moeilijke gedachten, gevoelens en omstandigheden horen bij het leven. Het is de kunst er slim mee om te gaan. Hoe zou het zijn om niet meer te vechten tegen angst en pijn of ervoor weg te vluchten? Dat je mag denken wat je denkt, voelen wat je voelt en mag zijn wie je bent?

Met de 8-weekse ACT-training krijg je de beste ACT-technieken en oefeningen aangereikt waarmee je meer uit het leven kunt halen. Ik gebruik hiervoor de nieuwste inzichten uit de Positieve Psychologie. En moedig je hiermee aan om lichter te leven en moeiteloos jezelf te zijn. 

De individuele ACT-training is een fijne verdieping na een mindfulnesstraining, maar kun je ook zonder ervaring met mindfulness volgen. Je volgt de training in Assen of online.

Wat is ACT?

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Hierin worden verschillende werkzame technieken met elkaar gecombineerd. Samen zorgen ze voor meer psychologische flexibiliteit: je kunt hierdoor beter omgaan met de moeilijke dingen in het leven en bent sneller geneigd de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die bij het leven horen op de koop toe worden genomen.

ACT bestaat uit 6 zuilen

- Mindfulness: in contact komen met het hier en nu
- Acceptatie: het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden
- Defusie: loskomen van je gedachten, zodat ze je minder snel raken
- 'Zelf' als context: een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren
- Waarden: ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven
- Toegewijde actie: dingen ondernemen op basis van deze waarden

Inclusief ACT-app en compleet werkboek

  • Naast de 8 individuele sessies krijg je toegang tot de professionele ACT-app met korte video's, oefeningen en geluidsbestanden voor thuis. Ook ontvang je een gedrukt werkboek met uitleg en invuloefeningen. Je kunt de ACT-training in 6 tot 8 maanden afronden. Heb je vragen tussen de sessies door? Je kunt ze gedurende het traject via mail of Whatsapp aan me stellen.

    Online kan ook!

    Je kunt ook online een ACT-training bij me volgen via videobellen. Dit geeft dezelfde goede resultaten als een training waarbij we in dezelfde ruimte zijn. Geef je de voorkeur aan een ACT-training in mijn gezellige en huiselijke praktijkruimte in Assen, dan houden we uiteraard de nodige coronamaatregelen in acht.

     

  • Jouw investering

    De investering voor dit ACT-programma is 795 euro (incl. BTW). Het is mogelijk om in drie termijnen van 290 euro te betalen.

    Veel werkgevers zijn bereid om een ACT-programma te vergoeden. Het brengt je immers meer werkgeluk, helpt voorkomen dat je uitvalt door stressklachten en je herstelt sneller van overspanning en burn-out. Werkgevers reserveren zelfs geld voor jouw ontwikkeling en opleiding. Mijn zakelijke tarief is 1095 euro (excl. BTW).

     

  • Stel niet langer uit!

    Blijf niet langer doorlopen met jouw klachten, maar maak meteen een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek via onderstaande knop.

Wat je krijgt bij een ACT-training
6 sessies (60-75 min)
Professionele ACT-app
Coaching op jouw hulpvraag
Samen oefenen en uitwisselen
Tussentijds mailen of appen
Zeer compleet werkboek
Opdrachten voor thuis
Extra mindfulnessoefeningen
De resultaten van ACT
Minder denken, meer genieten
Je minder druk maken
Een leuker, lichter leven
In het hier en nu leven
Loskomen van je gedachten
Je angst omarmen
Jezelf accepteren
Leven naar jouw waarden
Lesinhoud

De individuele ACT-training bestaat uit 8 sessies. Iedere week behandelen we een ander thema en doen we andere oefeningen. Daarnaast doe je zelfstandig thuis oefeningen met behulp van de professionele ACT-app en een werkboek.

Week 1
Creatieve hopeloosheid en controle

We hebben de neiging om ons te verzetten tegen de negatieve gedachten, gevoelens en emoties die we ervaren. We vechten ertegen, wat veel energie kost, of proberen ze te vermijden door situaties of mensen uit de weg te gaan. Dit gedrag van vechten en vermijden is een vorm van controle die alleen maar leidt tot meer problemen. Je dit realiseren en onderzoeken hoe en waarop jij controle uitoefent, is het vertrekpunt van de ACT-training.

Week 2
Acceptatie en bereidheid

Een alternatief voor het verzet tegen moeilijke gedachten, emoties en lichaamssensaties die we ervaren (het vechten en vermijden) is acceptatie en bereidheid. Je leert ze te (h)erkennen en actief uit te nodigen. Acceptatie ontstaat als je bereid bent ruimte te geven aan dat wat er toch al is. Om het toe te laten en niet om het te laten verdwijnen. Daardoor staan de moeilijke gedachten, emoties en lichaamssensatie je minder in de weg en kun je je gaan richten op de dingen die echt belangrijk voor je zijn: je waarden.

Week 3
Defusie

Ons verstand heeft behoorlijk veel invloed op ons leven, zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Wat ons verstand roept, nemen we vaak zomaar voor zoete koek aan. Je leert om afstand te nemen van je denken. En je ontdekt dat veel van je angsten en zorgen worden veroorzaakt door je verstand en niet door de werkelijkheid. Hierdoor ontstaat ruimte voor mindfulness, een andere kijk op het Zelf, je waarden en je handelen op basis van die waarden.

Week 4
Mindfulness

Mindfulnessoefeningen brengen je meteen in het hier en nu. Je ervaart wat er werkelijk is aan gedachten, emoties en lichamelijke gevoelens. Mindfulnessoefeningen hebben niet tot doel je tot rust te brengen. Mensen zijn vaak geneigd de oefeningen alleen te doen als ze behoefte hebben aan ontspanning. Hoewel dit een prettige bijwerking kan zijn, is mindfulness hier niet voor bedoeld. Met mindfulness ga je bewust op zoek naar wat je denkt, voelt en ervaart op dat moment, of dat nu leuk is of niet. Mindfulness heeft niets te maken met het sturen van gedachten. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve gedachten en gevoelens. Alles wat je denkt en voelt is oké. En dus is ieder moment van de dag geschikt voor mindfulness. Of je nu opgewekt, gedeprimeerd, rustig, bang, boos of moe bent. Je gaat steeds minder vermijden en je ervaringen worden intenser, rijker en waardevoller. Je kunt bewustere keuzes maken.

Week 5
Het Zelf
 

Deze week kijken we naar wie je werkelijk bent. We kunnen soms verstrikt raken in rare gedachten die we over onszelf hebben. Net als bij het thema defusie, maakt je verstand je van alles wijs als het gaat om wie jij bent. Dus deze week gaan we onderzoeken hoe jij over jezelf denkt en oefenen we om vanuit een ander perspectief naar jezelf en anderen te kijken. Ook onderzoeken we de relatie die je met jezelf hebt. Hoe ga je met jezelf om? Wat kun je doen om je eigen beste vriend(in) te worden? Wat houdt je daarbij tegen?

Week 6
Waarden

In deze les en de komende week onderzoek je wat jouw leven waardevol maakt. We moeten vaak van alles, maar wat willen we nu eigenlijk? Wat als alles mogelijk is? Hoe zou je leven er dan uitzien? We kijken naar alle regels van ons verstand en wat we van ons verstand allemaal moeten. Maar als je niet moet maar mag, wat wil je dan?

Week 7
Toegewijd handelen

Deze week maak je van je waarden (week 6) concrete plannen. Ook als je het spannend vindt. Want de verleiding van vermijding ligt natuurlijk weer op de loer. Doen wat je belangrijk vindt is meestal spannend en maakt vaak onzeker. Wat als…? We kiezen daarom vaak voor de korte termijnbeloning - lekker veilig - in plaats van voor de beloning op de lange termijn waarbij je daadwerkelijk invulling geeft aan je leven zoals jij dat wilt.

Week 8
Psychologische flexibiliteit

Aan het einde van het programma kun je alle technieken uit de voorgaande weken integreren. Je merkt dat je psychologisch flexibeler bent. We kijken samen naar jouw plan voor de toekomst en hoe je dat gaat uitvoeren. Welke technieken helpen je bij dit proces? Welke hobbels en valkuilen verwacht je tegen te komen? Hoe ga je daar vervolgens mee om? Het aanleren van nieuw gedrag kan even duren, maar als je terugvalt in oud gedrag dan ben je je daarvan bewust. En met mildheid en vriendelijkheid voor jezelf kun je dan alsnog kiezen voor dat wat past bij jouw waardevolle leven.

Ervaringen

Leestekst

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Ik kon me niet meer ontspannen, niet loskomen van bepaalde gedachten en niet meer genieten van eenvoudige dingen. Ik leerde van Sabiene om de dingen meer te accepteren zoals ze zijn. Voor een controlfreak als ik was dat best lastig. Ik ben in balans en heb mijn ‘aan- en uitknop’ nu gevonden.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Ik wilde alles perfect doen, er altijd voor een ander zijn, was te streng voor mezelf, zei niet snel ‘nee’, piekerde veel en sliep slecht. Bij Sabiene heb ik geleerd hoe ik beter voor mezelf zorg en mindfulness en ACT leren toepassen. Wat een eye-openers! Ik heb het verweven in mijn leven en dat bevalt me goed. Ik vind het fijn en voel me krachtiger.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

'Sabiene liet me zien dat ik al veel te lang tegen mezelf aan het vechten was. Als ze mij niet met de neus op de feiten had gedrukt, was ik veel langer doorgegaan en vooral veel verder van huis geweest. Ook heeft ze me geleerd om meer te voelen en minder te denken.'

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“De gesprekken in combinatie met mindfulness- en ACT-oefeningen gaven me een rust en verbinding met mezelf die ik lange tijd niet had gevoeld, zonder direct rigoureuze beslissingen te nemen waarvan ik de gevolgen toen nog niet kon overzien.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Ik accepteer mijn hooggevoeligheid en ben weer thuis gekomen bij mezelf. Ik kan het iedereen aanraden en ben blij en dankbaar dat Sabiene op mijn pad kwam.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Sabiene’s expertise op het gebied van hoogsensitiviteit maakte de sessies voor mij extra waardevol; een groot verschil ten opzichte van andere life coaches!”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Sabiene heeft een heldere, nuchtere aanpak en weet haar grote hoeveelheid kennis vanuit een wetenschappelijke basis te vertalen naar praktische tips die precies aansloten op mijn hulpvraag.”