Telefoon:06-30 34 14 10
8-weekse training
ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
beschrijving
lesinhoud
ervaringen
Over de 8-weekse ACT-training

Moeilijke gedachten, gevoelens en omstandigheden horen bij het leven. Het is de kunst er slim mee om te gaan. Hoe zou het zijn om niet meer te vechten tegen angst en pijn of ervoor weg te vluchten? Dat je mag denken wat je denkt, voelen wat je voelt en mag zijn wie je bent?

Met de 8-weekse ACT-training krijg je de beste ACT-technieken en oefeningen aangereikt waarmee je meer uit het leven kunt halen. Ik gebruik hiervoor de nieuwste inzichten uit de Positieve Psychologie. En moedig je hiermee aan om lichter te leven en moeiteloos jezelf te zijn. 

De 8-weekse individuele ACT-training is een fijne verdieping na een mindfulnesstraining, maar kun je ook zonder ervaring met mindfulness volgen. Je volgt de training in Assen of online.

Wat is ACT?

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Hierin worden verschillende werkzame technieken met elkaar gecombineerd. Samen zorgen ze voor meer psychologische flexibiliteit: je kunt hierdoor beter omgaan met de moeilijke dingen in het leven en bent sneller geneigd de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die bij het leven horen op de koop toe worden genomen.

ACT bestaat uit 6 zuilen

- Mindfulness: in contact komen met het hier en nu
- Acceptatie: het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden
- Defusie: loskomen van je gedachten, zodat ze je minder snel raken
- 'Zelf' als context: een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren
- Waarden: ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven
- Toegewijde actie: dingen ondernemen op basis van deze waarden

ACT-app en compleet werkboek

  • Naast de 8 individuele trainingssessies krijg je toegang tot de professionele ACT-app met korte video's, oefeningen en geluidsbestanden voor thuis. Ook ontvang je een gedrukt werkboek met uitleg en invuloefeningen.

     
De resultaten van ACT
Psychologische flexibiliteit
Anders omgaan met het leven
Mindful leven
Loskomen van gedachten
Je waarden ontdekken
Leven in het hier en nu
Jezelf accepteren
Leven naar jouw waarden

 

Lesinhoud

De individuele ACT-training bestaat uit 8 lessen van ongeveer een uur. Iedere week behandelen we een ander thema en doen we andere oefeningen. Daarnaast doe je zelfstandig thuis oefeningen met behulp van de professionele ACT-app en een werkboek.

Week 1
Creatieve hopeloosheid en controle

We hebben de neiging om ons te verzetten tegen de negatieve gedachten, gevoelens en emoties die we ervaren. We vechten ertegen, wat veel energie kost, of proberen ze te vermijden door situaties of mensen uit de weg te gaan. Dit gedrag van vechten en vermijden is een vorm van controle die alleen maar leidt tot meer problemen. Je dit realiseren en onderzoeken hoe en waarop jij controle uitoefent, is het vertrekpunt van de ACT-training.

Week 2
Acceptatie en bereidheid

Een alternatief voor het verzet tegen moeilijke gedachten, emoties en lichaamssensaties die we ervaren (het vechten en vermijden) is acceptatie en bereidheid. Je leert ze te (h)erkennen en actief uit te nodigen. Acceptatie ontstaat als je bereid bent ruimte te geven aan dat wat er toch al is. Om het toe te laten en niet om het te laten verdwijnen. Daardoor staan de moeilijke gedachten, emoties en lichaamssensatie je minder in de weg en kun je je gaan richten op de dingen die echt belangrijk voor je zijn: je waarden.

Week 3
Defusie

Ons verstand heeft behoorlijk veel invloed op ons leven, zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Wat ons verstand roept, nemen we vaak zomaar voor zoete koek aan. Je leert om afstand te nemen van je denken. En je ontdekt dat veel van je angsten en zorgen worden veroorzaakt door je verstand en niet door de werkelijkheid. Hierdoor ontstaat ruimte voor mindfulness, een andere kijk op het Zelf, je waarden en je handelen op basis van die waarden.

Week 4
Mindfulness

Mindfulnessoefeningen brengen je meteen in het hier en nu. Je ervaart wat er werkelijk is aan gedachten, emoties en lichamelijke gevoelens. Mindfulnessoefeningen hebben niet tot doel je tot rust te brengen. Mensen zijn vaak geneigd de oefeningen alleen te doen als ze behoefte hebben aan ontspanning. Hoewel dit een prettige bijwerking kan zijn, is mindfulness hier niet voor bedoeld. Met mindfulness ga je bewust op zoek naar wat je denkt, voelt en ervaart op dat moment, of dat nu leuk is of niet. Mindfulness heeft niets te maken met het sturen van gedachten. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve gedachten en gevoelens. Alles wat je denkt en voelt is oké. En dus is ieder moment van de dag geschikt voor mindfulness. Of je nu opgewekt, gedeprimeerd, rustig, bang, boos of moe bent. Je gaat steeds minder vermijden en je ervaringen worden intenser, rijker en waardevoller. Je kunt bewustere keuzes maken.

Week 5
Het Zelf
 

Deze week kijken we naar wie je werkelijk bent. We kunnen soms verstrikt raken in rare gedachten die we over onszelf hebben. Net als bij het thema defusie, maakt je verstand je van alles wijs als het gaat om wie jij bent. Dus deze week gaan we onderzoeken hoe jij over jezelf denkt en oefenen we om vanuit een ander perspectief naar jezelf en anderen te kijken. Ook onderzoeken we de relatie die je met jezelf hebt. Hoe ga je met jezelf om? Wat kun je doen om je eigen beste vriend(in) te worden? Wat houdt je daarbij tegen?

Week 6
Waarden

In deze les en de komende week onderzoek je wat jouw leven waardevol maakt. We moeten vaak van alles, maar wat willen we nu eigenlijk? Wat als alles mogelijk is? Hoe zou je leven er dan uitzien? We kijken naar alle regels van ons verstand en wat we van ons verstand allemaal moeten. Maar als je niet moet maar mag, wat wil je dan?

Week 7
Toegewijd handelen

Deze week maak je van je waarden (week 6) concrete plannen. Ook als je het spannend vindt. Want de verleiding van vermijding ligt natuurlijk weer op de loer. Doen wat je belangrijk vindt is meestal spannend en maakt vaak onzeker. Wat als…? We kiezen daarom vaak voor de korte termijnbeloning - lekker veilig - in plaats van voor de beloning op de lange termijn waarbij je daadwerkelijk invulling geeft aan je leven zoals jij dat wilt.

Week 8
Psychologische flexibiliteit

Aan het einde van het programma kun je alle technieken uit de voorgaande weken integreren. Je merkt dat je psychologisch flexibeler bent. We kijken samen naar jouw plan voor de toekomst en hoe je dat gaat uitvoeren. Welke technieken helpen je bij dit proces? Welke hobbels en valkuilen verwacht je tegen te komen? Hoe ga je daar vervolgens mee om? Het aanleren van nieuw gedrag kan even duren, maar als je terugvalt in oud gedrag dan ben je je daarvan bewust. En met mildheid en vriendelijkheid voor jezelf kun je dan alsnog kiezen voor dat wat past bij jouw waardevolle leven.

Ervaringen

Leestekst

over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

De mindfulnesstraining bij Sabiene en dat heeft me ontzettend veel gebracht! De grootste winst is misschien wel dat ik veel minder last heb van stemmingswisselingen. Voor de training had ik regelmatig buien waarop het voelde alsof de hele wereld tegen me was. Alles voelde somber en zwaar, niets kon me nog opvrolijken. Bijna dagelijks wel, afgewisseld met momenten waarop het leven juist fantastisch voelde en ik mijn geluk niet op kon. Ik kon die buien nooit zo goed voorspellen, de stemmingen kwamen en gingen zonder duidelijke redenen. Mindfulness gaf me handvatten om er beter mee om te gaan.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Het is inmiddels een aantal maanden geleden dat ik de mindfulnesstraining afrondde. Ik zit veel beter in mijn vel en ik herken mijn valkuil eerder. Als mijn sociale agenda weer eens te vol is, denk ik: 'Waarom doe ik dit nu? Wat zit hier onder?' Ik plan mijn vrije tijd nu veel bewuster en doe soms ook bewust niks. Lekker wat rondlummelen, dagdromen of een boek lezen. Ik denk dat iedereen iets aan een mindfulnesstraining heeft, ook al heb je geen klachten. In die acht weken ga je door een bewustwordingsproces dat transformerend is. Ik weet nu in ieder geval veel beter wie ik ben en wat ik wil.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

De rust en mindfulle houding die Sabiene in alles uitstraalt vond ik heel fijn. Net als haar prettige stem, die de mindfulnessoefeningen extra speciaal maakten. De regelmaat van de wekelijkse lessen vond ik heel helpend. Vooraf leek het best veel, maar ik vond het heel goed vol te houden. Ook omdat het me meteen resultaat opleverde: ik nam eindelijk weer eens de tijd voor mezelf en de oefeningen gaven me naast rust ook veel inzicht in mezelf. Ik hoefde ook niet voortdurend over mezelf te praten zoals bij andere coaching of therapie, maar we deden vooral oefeningen. Dat vond ik erg verfrissend.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik was niet bekend met mindfulness en ben de training bewust met een open blik en zonder verwachtingen in gegaan. De mindfulnesstraining van Sabiene heeft een goede opbouw, waardoor iedere les duidelijker wordt wat mindfulness inhoudt en hoe je dit in praktijk brengt. De lessen hebben een mooie balans tussen uitleg van de theorie en praktische oefeningen. Sabiene is een prettige trainer. Ik voelde me snel bij haar op mijn gemak in de 1-op-1 setting en ze vertaalt op een leuke en duidelijke manier de theorie naar het dagelijkse leven. Ze neemt rustig de tijd om te ondersteunen bij alle oefeningen.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor jongeren

De mindfulnesslessen van Sabiene hebben me geleerd om op te merken dat ik irritatie voel opkomen in mijn lichaam. Hoe ik van rust, naar irritatie ga en dan pas boos en woedend word. Daardoor kan ik eerder bij mezelf ingrijpen. Het lukt me nu vaker om rustiger te blijven. Ik heb heel veel geoefend met mijn adem, en om niet vanuit mijn automatische piloot te reageren als ik irritatie voel opkomen. Het geeft me een soort pauze waarin ik even tijd heb om na te denken hoe ik op een andere, verstandigere manier kan omgaan met deze situatie. Ik kan nu rustig vertellen wat me dwars zit.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Onze dochter (11) heeft veel gehad aan de mindfulnesstraining. Juist op deze leeftijd. Er gebeurt heel wat in het leven van een tiener. De training bracht net die extra rust in haar leven. Even stilstaan bij jezelf. Wie ben je en wat vind je belangrijk. Helemaal terug naar de innerlijke basis en dat geeft onze dochter heel wat energie en zelfvertrouwen. Met plezier ging ze dan ook elke week heen. Thuis liet ze vol trots de opdracht zien die ze in een map meekrijgt en ze oefent op haar kamer. Als ouders worden we op de hoogte gehouden. Dat is fijn, want tieners vertellen niet altijd alles meer ;-)

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Onze dochter (8 jaar) was vaak boos en kon door piekeren moeilijk in slaap komen. Met behulp van de zesweekse mindfulnesstraining van Sabiene is ze rustiger geworden en kan ze haar emoties beter verwoorden. Hierdoor kan zowel zijzelf als haar omgeving er beter mee omgaan en wordt ze minder snel boos. Ook het in slaap vallen gaat beter. Ze vond de lessen bij Sabiene heerlijk en ging er met veel plezier naar toe. Ook het werkboek voor thuis vond ze erg leuk om mee aan de slag te gaan. Via persoonlijk contact en de mail werden we op de hoogte gehouden van de lessen, dat was ook erg prettig.

Lees verder
over de Stress- en burn-outcoaching op maat

Een tijdje geleden ben ik begonnen bij Sabiene en wat heeft dit mij veel geholpen! Door Sabiene ben ik er achter gekomen dat ik hoogsensitief ben. Eindelijk wist ik wat er al die jaren aan de hand was: het altijd goed willen doen, sfeergevoelig, moe zijn na het bezoek aan drukke plekken, sterk reageren op geluid en het vele nadenken. Ik dacht altijd al dat er iets was, maar wist nooit precies wat en wat ik er mee aan moest. Door dit coachingstraject met daarin o.a. de volledige 8-weekse mindfulnesstraining heb ik geleerd hoe ik met mijn hoogsensitiviteit om moet gaan en snap ik mijzelf veel beter.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik kon mij niet meer ontspannen, niet los komen van bepaalde gedachten en niet meer genieten van eenvoudige dingen. Ik leerde in de mindfulnesstraining om de dagelijkse dingen meer te accepteren zoals ze komen. Voor een controlefreak zoals ik was dit best lastig. Door mindfulness ben ik meer in balans gekomen. Ik heb de 'aan- en uitknop' nu gevonden. Hieraan heeft Sabiene een belangrijke bijdrage gehad. Enerzijds gaf ze inzichten in gedragingen en patronen, anderzijds koppelde ze theorie aan mijn persoonlijke omstandigheden. Daarbij was haar HSP-analyse over hoogsensitiviteit erg verhelderend.

Lees verder
over de Online workshop Beter ademen®

Door de mindfulnesstraining heb ik handvaten gekregen om vanuit mijn eigen gedachten, gevoel en emotie te leven. Hierdoor kom ik sterker in de realiteit. Ook heb ik geleerd om te gaan met het 'drama' in mijn hoofd. Bij stressmomenten lukt het me soms beter bij de feite te blijven. De oefeningen en het werkboek zijn nuttig en ook nu gebruik ik die nog bijna dagelijks. De training heb ik online gevolgd en dit werkte goed voor mij. Geen reistijd en lekker in mijn eigen omgeving. De benadering was persoonlijk en betrokken. Bijkomend voordeel is dat online me heeft geholpen thuis een rustplek te creëren waar ik de oefeningen kon doen. Juist omdat het zo belangrijk is de oefeningen toe te passen in het dagelijks leven.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Ik heb toen ik 11 jaar was (groep 7) een mindfulnesstraining gevolgd. Ik had vaak stress, piekerde veel en kwam slecht in slaap door al die (pieker)gedachten die ik had.  Met behulp van mindfulness heb ik geleerd om beter om te gaan met stress. Ik werd me bewuster van het feit dat ik stress had en herkende signalen van stress bij mezelf, zoals boosheid en vermoeidheid. Ook deed ik oefeningen waardoor ik mij meer kon ontspannen en waarmee ik ook beter in slaap kon komen. Het is nu ruim 4 jaar geleden dat ik een mindfulnesstraining bij Sabiene heb gevolgd en ik heb er nog altijd profijt van. Ik ervaar meer rust, maak mij minder druk om dingen die ik niet kan veranderen en ik slaap sneller.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Ik wilde altijd dingen perfect doen, er altijd voor een ander zijn, was te streng voor mezelf, zei niet snel ‘nee’, piekerde veel en sliep slecht. Bij Sabiene heb ik mindfulness ervaren en leren toepassen. Wat een eye-opener! Ik heb het al grotendeels verweven in mijn leven en dat bevalt me goed. Ik vind het fijn en voel me krachtiger. Ik accepteer nu mijn hooggevoeligheid, al blijft het soms lastig. Mindfulness is een soort thuiskomen bij mezelf. Ik kan het iedereen aanraden en ben blij en dankbaar dat Sabiene op mijn pad kwam.

Lees verder
over de Online mindfulnesspakket voor kinderen en ouders

We hadden het werkboek direct de volgende dag al in huis! Bedankt voor het snelle opsturen. We zijn direct begonnen met het werkboek, en de video's en audiobestanden in de online leeromgeving en het gaat heel goed! Myrthe vindt het leuk om te mediteren. Dit doen we ‘s avonds voor ze naar bed gaat. Ze heeft nog geen dag overgeslagen. Ons bedritueel was altijd al rustig een boekje lezen, maar door het mediteren wordt ze ook direct rustiger in haar lijf (of in haar hoofd en vervolgens dus ook in haar lijf). De opdrachtjes uit het werkboek doen we niet dagelijks, maar in ons eigen tempo. We willen voorkomen dat het als 'moeten' gaat voelen naast het mediteren. Maar omdat het zo goed gaat, ze het leuk vindt en ze haar focus er best goed bij kan houden, kunnen we het wat meer uitbreiden komende dagen. We begeleiden haar met de meditaties door het samen te doen en sommige dingen te verduidelijken met voorbeelden of door haar hand op haar buik te leggen of haar hand voor haar neus te laten houden zodat ze de adem kan voelen enz. Myrthe kletst altijd heel gezellig terug als je een vraag stelt in de filmpjes en de audio bestanden.

Lees verder
over de Individuele mindfulnesstraining voor kinderen

Bij jongens van de leeftijd van Bas moet je als ouders wel eens je kind aansporen om huiswerk e.d. te maken, maar de oefeningen die hij van Sabiene meekreeg deed hij uit zich zelf. Dat was super om te ervaren. Zelf zegt hij dat dit een leuke en nuttige training was. Wanneer hij nu in de klas even is afgeleid, kan hij weer sneller op gang komen. Dat hij zich weer makkelijker kan richten op het schoolwerk is al een stukje winst en geeft hem ook meer zelfvertrouwen. De training viel midden in de coronatijd en de trainingen konden online worden voortgezet. Ook dit verliep super. Het contact met Sabiene hebben wij als zeer prettig ervaren.

Lees verder
over de Individuele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT

Tijdens het volgen van de mindfulnesstraining heeft Sabiene mij laten inzien dat ik al heel lang tegen mezelf aan het vechten was. Door het doen van een Stress-check werd ik met m’n neus op de feiten gedrukt en heb ik besloten me ziek te melden op mijn werk. Als Sabiene mij deze spiegel niet had voorgehouden was ik waarschijnlijk nog veel langer doorgegaan, maar vooral veel verder van huis geweest. Tevens heeft zij mij laten zien dat en hoe je meer moet voelen in plaats van denken. Door te voelen wat ik nodig had en niet gelijk alweer te gaan denken wanneer ik wel weer aan het werk zou kunnen, kon ik alles ook echt even laten voor wat het was. Inmiddels ben ik mijn werkuren weer aan het opbouwen, maar vooral ook aan het luisteren naar wat ik eigenlijk wil of nodig heb om niet weer in dezelfde valkuilen te trappen.

Lees verder